Dansk-Tysk romantik

Musik 4. april 2003 08:00

KONCERT "Hartmann, Mendelssohn, Brahms, Weyse" af Nordjysk Sangselskab Afslutningskoncerten på det Nordjysk Salgselskabs anden sæson blev flot markeret med en stort anlagt kirkekoncert med solister, mandskor og orgel i et rent romantisk program. Koncerten blev nok en bekræftigelse på selskabets berettigelse i det nordjyske musikliv med lanceringen af lokale kræfter i et repertoire, som man normalt ikke som koncertgænger får mulighed for at stifte bekendtskab med. Men samtidigt afspejlede aftenens programlægning også en vis uhomogenitet i valg af værker, som man kan kun håbe at der vil blive rettet op i de kommende sæsoner. Aftenens to tyngdepunkter var centreret omkring nestoren i den danske romantik, J.P.E.Hartmann og hans beslægtede i det tyske, Johannes Brahms. Hartmanns sjældent hørte, men meget smukke og harmonisk raffinerede fragment af Oehlenschlägers "Jesu Bjergprædiken" for 3 solostemmer, mandskor og orgel fra 1848 blev aftenens mest spændende bekendtskab med en smuk sammensunget trio bestående af Birgitte Moselund Pedersen (sopran), Bolette Bruno Hansen (alt) og Søren Ohlsen (basbaryton), bakket op med stor indfølelse af det til lejligheden sammensatte mandskor under ledelse af Søren Birch. Dette værk blev omkranset af Hartmanns to fantasier for orgel i A-dur og f-mol, organisk formede og klart artikulerede af Budolfi Kirkes faste organist, Erling Thomsen. I Brahms' berømte Rhapsodie for alt, mandskor og orkester var solostemmen i de bedste hænder med Kirsten Dolbergs dramatiske og klangfulde stemme, sådan som vi har hørt det ved tidligere lejligheder. Man savnede dog en bedre balance mellem Dolberg og det ellers velklingende mandskor, der havde en tendens til at drukne solisten. Og selvom Erling Thomsens orgelreduktion af partituret, spillet på Budolfis gamle barokorgel, aldrig vil kunne gøre det ud for Brahms smukke orkestrering af symfoniorkestrets instrumentarium, så blev der skabt fin sammenhæng og stor musikalitet. Også alt-rhapsodien blev omkranset af tre af Brahms' smukke koralforspil for orgel, de sidste værker fra hans hånd, en blanding af den bach'ske polyfoni og Brahms' egne varme romantiske harmonik. De tre duetter af Mendelssohn stod lidt anonyme i sammenhængen, mest pga. sangenes manglende dramatiske indhold. Birgitte Mosegaard Pedersens sopran og Annette Bo Nielsens alt stod dog godt til hinanden, specielt i den nedtonede "Sonntagsmorgen". Koncertens afslutning, mandskorets udgave af Weyses "Bliv hos os, når dagen hælder" og Bays "Fred hviler over land og by", fik en smuk fremførelse af koret under Birchs ledelse; men som afslutning på koncerten faldt de udenfor den tyngde, der ellers prægede programmet. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk "Hartmann, Mendelssohn, Brahms, Weyse" af Nordjysk Sangselskab, Kirsten Dolberg m.fl., dir.: Søren Birch, Budolfi Kirke, Onsdag aften.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...