EMNER

Danske Bank igen ramt af IT-nedbrud

KØBENHAVN:Kun få måneder efter, at Danske Bank blev lammet af et omfattende nedbrud i sine IT-systemer, blev banken igen ramt i går formiddag. Alle Danske Banks kontantautomater og selvbetjeningssystemer, herunder Danske Netbank, havde først på eftermiddagen været ude af drift i nogle timer, ligesom bankens interne systemer var berørt. Banken oplyser på sin hjemmeside, at den har lokaliseret og rettet fejlen, og at systemerne er på vej mod normal drift. - Årsagen til driftsforstyrrelsen var en netværksfejl, der tirsdag aften ramte dele af bankens systemer, skriver banken. Kunderne er under nedbruddet henvist til at foretage deres ind- og udbetalinger ved kassen i alle bankens bemandede filialer. Det forrige systemnedbrud i marts blev udløst af en reparation, som udløste en kædereaktion af nedbrud. Det tog knap fire dage, før systemerne kørte igen, og regningen kom til at lyde på omkring 40-50 millioner kroner. Derudover kom eventuelle erstatninger til kunder, der havde lidt tab under nedbruddet. - Men denne gang er det netværket, der er gået ned. Og det er slet ikke det samme som sidst, siger direktør Jørgen Kleinstrup, Danske Bank. Banken gav sidste gang sin it-leverandør IBM en stor del af ansvaret for nedbruddet. Men IBM havde fraskrevet sig det formelle ansvar i kontrakten med banken, så spørgsmålet om erstatning skulle klares ”gennem forretningsmæssige samtaler med leverandøren”, som banken formulerede det. Også året før var bankens systemer brudt ned, og da udløste de ”et pænt” millionbeløb fra IBM i erstatning. Det er især i forbindelse med betalingsformidling og handel med værdipapirer og valuta, at systemnedbrud kan betyde tab for kunderne, hvis en handel er forsinket eller forhindret. /ritzau/