Danske elevers matematikniveau er styrtdykket siden reform

Efter knap 20 års fremgang er danske elevers matematikkompetencer faldet markant.

AARHUS:Danske skoleelevers faglige niveau i matematik er faldet markant i løbet af de seneste fire år.

Sådan lyder konklusionen i den såkaldte Timss-undersøgelse, der tester niveauet i matematik og naturfag blandt 4.-klasseelever i hele verden.

Christian Christrup Kjeldsen er leder af Nationalt Center for Skoleforskning og en af bagmændene bag rapporten.

Han mener, at konklusionerne bør give dybe panderynker.

- Det er en meget markant og meget bekymrende tilbagegang i matematikfaget, siger han.

Faldet kommer efter en snart 20-årig periode med generel fremgang i faget.

Udviklingen betyder, at Danmark i dag er gledet ned på en 24. plads i matematik sammenlignet med en 15. plads i 2016. I alt 58 lande deltager i undersøgelsen, der gennemføres hvert fjerde år.

Danmark er samtidig et af blot ni lande, der har oplevet et fald i matematik-niveauet de seneste fire år. Udviklingen betyder, at det danske resultat er tilbage på det samme niveau, som det var i 2007.

Ud over et generelt fald i det faglige niveau er også andelen af elever, der når et højt avanceret niveau i matematik, faldet i løbet af de seneste fire år.

Ifølge Christian Christrup Kjeldsen er det især værd at bemærke, at udviklingen er sket under fire år med en reformeret folkeskole.

- Vi kommer ikke udenom, at da vi i 2015 lavede undersøgelsen, havde eleverne kun gået et halvt år i den reformerede skole, hvorimod de elever, vi testede i 2019, alene har gået i den reformerede skole, siger han.

- Så vi kan ikke sige noget om virkemidlerne, man har sat i gang, men ambitionerne om, at alle elever skulle være dygtige og gode til regning er ikke blevet indfriet.

Christian Christrup Kjeldsen mener, at resultaterne kalder på en national indsats.

Også børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) læser Timms-rapporten med stor alvor.

Det var også under en socialdemokratisk undervisningsminister, at reformen i sin tid blev indført.

- Det er ganske alvorligt og stik imod hensigten med folkeskolereformen, der havde hovedsigte på, at flere børn skulle forlade skolen som bedre læsere og bedre til matematik, siger hun.

I dag vil Pernille Rosenkrantz-Theil ikke lægge skjul på, at reformen på dette punkt ser ud til at have slået fejl.

- Den reform er sat i verden med de bedste hensigter, men når formålet var, at børnene skulle være bedre til matematik og forlade skolen med de regnekundskaber, der skal til for at kunne klare sig i vores samfund, og vi så får denne måling, som er den første med børn, som kun har gået i skole under reformen, så er der nogle ting, som skal lave om, siger hun.

Derfor vil ministeren nedsætte en ekspertgruppe i det nye år, som skal komme med anbefalinger til at styrke elevernes kompetencer i matematik.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden