Danske mestre i matematik

8. klasse på Haubro-Søttrup Friskole har regnet sig til en tur til Island

HAUBRO:Kan man regne sig til Island? Selvfølgelig kan man det. I hvert fald, hvis man som eleverne i 8. klasse på Haubro-Søttrup Friskole har funderet dybt og længere over matematikken i menneskekroppen og sat sig grundigt ind i de matematiske beregninger eksempelvis omkring øjets funktioner. Forleden regnede 8. klasse sig frem til førstepladsen i den danske afdeling af den store nordiske matematikkonkurrence KappAbel. Det skete foran en lang række andre matematikkyndige danske skoler. Og fra 23. april og nogle dage frem står den på nordisk finalerunde på Island med konkurrencer fra Sverige, Norge, Island og Finland. - Det har været en meget god oplevelse, garanterer Mette Bidstrup. Sammen med Viktoria Boyding, Jannik Faarkrog og Marco Bæk Laursen udgjorde hun den matematik-stærke kvartet, som serverede den praktiske fremlægning af klassens matematiske arbejde i finalerunden i København. - Jeg synes, vi har lært meget, vi ellers ikke har arbejdet med i matematik. For eksempel omkring det gyldne snit og øjet, forklarer hun. Sammenholdet i klassen er også blevet styrket, synes hun. Matematiklærer Gitte Iversen er er stolt af sine elever. - Selvfølgelig er de blevet hjulpet undervejs. Men i finalen er de jo alene. Bedriften er helt og aldeles deres, garanterer hun. Den nordiske matematikkonkurrencen KappAbel er sat i verden for at styrke interessen for naturfagene. Det virker, vurderer Gitte Iversen, der har oplevet stor interesse omkring konkurrencen i de måneder den har været på skemaet i klassen. Udover 1. pladsen og turen til Island vandt klassen 10.000 kroner. De får ben at gå på, for "KappAbel" betaler kun rejsen for fire elever og én lærer. Og alle skal med. Det er klassen enig om. Men med matematikkundskaberne i Haubro er det også allerede stort set lykkedes at regne ud, hvordan budgettet på omkring 70.000 kroner for seks dages ophold kommer til at hænge sammen Forældrehjælp, en droppet studietur til Berlin og lokal sponsorhjælp gør på forhånd Gitte Iversen ganske fortrøstningsfuld også hvad det regnestykke angår. På Island skal de fire udvalgte elever fremlægge det samme projekt, som gik så flot op i København. - Men på Island får de 20 minutter til det, de kun havde ti minutter til i København. Til gengæld skal det foregå på engelsk, forklarer Gitte Iversen. Men hvad gør det. På den måde får klassen også flettet lidt tværgående sprogarbejde ind i projektet.