Danske øer i fælles kulinarisk fremstød

27 danske småøer laver fælles fremstød for fødevarespecialiteter fra øerne. Målet er at skabe arbejdspladser og tiltrække flere turister

SAKSKØBING:En lang række mindre fødevareproducenter på 27 danske småøer har slået sig sammen i et nyt fælles kulinarisk netværk for bedre at nå ud til de danske forbrugere med deres specialiteter. Samtidig vil de gerne tiltrække turister til kulinariske rundrejser mellem de danske småøer. Med startstøtte fra EU på 350.000 kr. markedsfører det nye netværk bl.a. via hjemmesiden www.oespecialiteter.dk fødevarer såsom østers fra Venø, is fra Skarø, æblecider fra Fejø og lam fra Strynø som produkter af særlig høj og bæredygtig kvalitet. Omkring halvdelen af deltagerne i det nye netværk er økologiske producenter. - Mange på småøerne er vædig gode til at producere og få ideer, men har svært ved at komme af med deres produkter. Via det nye netværk reklameres der på hjemmesiden for varerne, ligesom en del af dem vil kunne købes ad den kanal. Desuden er det planen, at når den enkelte producent deltager på fødevaremarkeder, at han også reklamerer for de andre producenter i netværket, siger en af initiativtagerne, Kai Winter fra Kernegaarden på Fejø nord for Lolland, til Ritzau. Han producerer selv økologisk æblemost og cider. Målet med netværket er dels at skabe arbejdspladser på øerne ved at få mere gang i produktionen. Dels at gøre opmærksom på de små øer som et godt sted både at leve og besøge som turist. - Vi er jo meget forkælede på øerne. Vi putter hele året rundt lækre råvarer og gode hjemmelavede produkter i munden. Det vil vi da gerne dele med mange flere. Nogle peger på, at der på nogle øer er særlige gunstige forhold for produktion af bestemte fødevarer. Men under alle omstændigheder så ligger der meget stor omhu og engagement i produktionen af ø-specialiteterne, og det tror jeg, man kan mærke på fødevarerne, siger Kai Winter. Han mener samtidig, at tiden er moden til den type produkter. - Der er klart basis for at sælge varer af høj værdi og kvalitet, som ikke er masseproduceret, men hvor produktets historie og særpræg er en del af oplevelsen, siger han. Udover hjemmesiden skal ø-specialiteterne sælges via specialforretninger rundt i landet og via gårdbutikker og markeder. Småøernes Fødevarenetværk skal ikke stå for salget. Det skal de enkelte producenter selv gøre. Men netværket skal være med til at formidle historierne om småøernes mange tilbud på madområdet. /ritzau/