Danske pc-producenter i kamp med de store

KØBENHAVN:Et pc-marked under pres og nogle af verdens største it-selskaber som konkurrenter. Ikke just opmuntrende udsigter for små danske virksomheder, der satser på produktion af pc'er. Men selv om analytikerne siger, at de danske virksomheder er under pres, så trives optimismen fortsat. Umiddelbart kunne det se ud til at være svært at konkurrere med de store amerikanske koncerner med enorme pengetanke bag sig og mulighed for at høste stordriftsfordele ved storindkøb af dele. Men de danske selskaber ser deres snit til at udnytte fordele, som de multinationale ikke har. Et enkelt selskab, Amitech, står som bannerfører for dansk pc-produktion, idet Amitech direkte har slået de store udenlandske selskaber, når det gælder salg til private. I analysefirmaet IDC fremhæver analytikeren Anders Elbak Amitech som den klare succes i et marked, hvor der også har været plads til en række mindre spillere. Men generelt har de danske selskaber været under pres i de senere år. - Markedet går i høj grad i retning af, at kunderne accepterer de færdige pc-løsninger, som for eksempel HP leverer, siger Anders Elbak. Dermed er der mindre plads til de danske producenters mere individuelle konstruktion af pc'er, der passer til den enkelte kundes ønsker. - De danske selskaber kan have en niche på markedet. Men på det brede marked bliver det sværere og sværere at overleve, mener Anders Elbak. Han vurderer, at de mindre danske producenter står dårligt, når for eksempel store koncerner kræver indkøb af den samme pc-type i hele koncernen. - Når det gælder levering til de mindre virksomheder, står de danske selskaber nok lidt bedre, konstaterer Anders Elbak, der dog ikke ser mulighed for, at de danske selskaber i væsentlig grad vil kunne vinde markedsandele fra "A-brands" som IBM, HP/Compaq, Dell og Fujitsu-Siemens. Analytikerens skepsis preller dog af som vand på en gås ude hos de danske pc-producenter. Her er holdningen, at de officielle tal for pc-salget i Danmark er utroværdige og i et stort omfang kan undervurdere den faktiske markedsandel hos danske producenter. De danske producenter er, i hvert fald på egne vegne, ganske optimistiske, selv om de erkender, at der er færre danske flag på pc'en end tidligere. Hos Amitech vurderer marketingdirektør Jan Bandsberg Nielsen, at selskaber, der producerer pc'er med eget navn på, har rimelige vilkår, mens det er sværere, hvis man producerer uden navn, hvor kunden efterfølgende sætter eget navn på. - De virksomheder kan kun konkurrere på den billigste pris. Men det er min fornemmelse, at det så bliver sværere at udvikle sig. Man er nødt til at have en fornuftig indtjening for at kunne udvikle nyt, siger Jan Bandsberg Nielsen. Han peger på, at Amitech har udviklet en mail-tjeneste, hvor en kunde kan abonnere på nyheder om sin pc. Udviklingen og driften af et sådant system koster, men det giver kunden en ekstra værdi. Amitech solgte i 2001 næsten 40.000 pc'er og havde den største andel på detailmarkedet med over 23 procent af de solgte pc'er, langt foran selskaber som Fujitsu-Siemens og Compaq. På det samlede pc-marked lå Amitech nr. 6 med fem procent af markedet. Men i løbet af 2002 har selskabet ifølge egne oplysninger øget den samlede markedsandel fra fem til otte procent. Ifølge Jan Bandsberg Nielsen kan Amitech konkurrere, fordi virksomheden kan være fleksibel, hurtig til at finde ud af kundens behov og lidt foran teknologisk. Hele Amitechs produktion er indrettet, så man kan tage højde for forskellige ønsker fra forskellige kunder. - Vi kan producere pc'erne i en masseproduktion, men skræddersyet ned til den enkelte pc, siger Jan Bandsberg Nielsen. Han mener, at de store konkurrenter, selv om de kan købe stort ind, har sværere ved at indrette deres produktion, så den er "skræddersyet" til den enkelte kunde. Han vurderer dog, at også de største pc-navne vil gå i den retning. Ud over den stærke position på det danske marked har Amitech udvidet, så man nu også satser på at komme stærkt ind i både Sverige og Norge. Hvor Amitech står som eneste mærkevaresucces, så har de øvrige, ofte mindre producenter hver deres angrebsvinkel på pc-markedet. Nogle producerer billigt i stor skala, andre satser på særlig kvalitet eller det nære forhold til kunden. Hos Inter-data i Silkeborg har man kastet sig ud i den direkte priskonkurrence med produktion af billige pc'er, der for eksempel sælges via Dansk Supermarked. Andre steder i branchen mener man, at det koster på indtjeningen - men det afviser man i Silkeborg, Her konstaterer direktør René Rasmussen, at man vinder markedsandele og har det godt. - Sidste år lavede vi det bedste resultat nogensinde, og det stikker vi i år, siger René Rasmussen, der tilføjer, at produktionen har været i stigning de sidste tre år. - Men i et marked, hvor ydelsen stiger og priserne falder, skal du sælge måske 30 procent flere produkter for at opnå en egentlig vækst, siger han. Inter-Data har fundet en plads på markedet for pc'er i den billige ende mellem 4000 og 8000 kr. I forhold til de store globale spillere dribler Inter-Data helt uden om enorme udgifter til markedsføring. Dertil kommer et hurtigt gennemtræk af varer, hvor hele lageret i værdi flyttes videre i løbet af 30 dage. For kunden betyder de billige priser, at man får en skrabet model uden masser af "indlejret" software og uden den absolut højeste ydelse. Virksomheden mener, at mange kunder ikke har brug for dette og ikke har lyst til at betale for det. Hos Allerød-virksomheden Zitech satser man på ekspertise om de mange forskellige dele, der bygges ind i en pc. Viden om, hvordan de forskellige dele spiller sammen, så man kan sammensætte det rigtige produkt til kunden. Her mener marketingschef Jacob Ringgaard, at man godt kan sammensætte pc'er, der kvalitetsmæssigt kan mere end måle sig med mærkevare-pc'er. Han mener dog reelt, at der er tale om to forskellige markeder, hvor Zitechs kunder ikke går efter mærkevarer - og omvendt: mærkevarekunderne vil sjældent se til Allerød efter en pc. - Vores kunder er typisk folk, der selv har haft kabinettet skruet af en pc. Det er i en virksomhed den kyndige it-chef, der selv kan skrue på apparatet, siger Jacob Ringgaard. Hos Zitech har man mærket tilbageholdenhed i erhvervsliv og den offentlige sektor på det seneste, men til gengæld er en større del af Zitech-pc'erne gået til private. Hos Zitech mener man at have fordel af meget kyndige it-brugere i Danmark, hvor man ifølge Jacob Ringaard i forhold til andre lande har en langt større andel, der virkelig ved besked om, hvad der foregår i en pc. - Vi er fulde af fortrøstning og vil fortsat være en af de vigtigste leverandører til dansk erhvervsliv, siger Jacob Ringgaard. Han mener, at pc'erne i virksomhederne står og bliver ældre, så en udskiftning trænger sig på. Desuden har opbremsningen i det offentlige efter regeringsskiftet også ført til et pc-stop, som nu i stigende grad fører til behov for udskiftning. Hos en lille producent som Win Computer i Sønderborg har man trukket sig ud af kampen om at producere så mange pc'er som muligt til en billig penge. I stedet vil virksomheden levere et produkt af høj kvalitet og til en højere pris end før. Det giver færre enheder, men større indtjening pr. styk - og forhåbentlig tilfredse kunder. - Vi har i en årrække set, at alt er faldet i pris. Men jeg tror, at den almindelige dansker er ved at være lidt træt af discount, fordi det giver en masse problemer efterfølgende. Du kan købe en billig skjorte, men så snart du kommer hjem, falder knapperne af, siger Peter Lauritsen, direktør for Win Computer. Som de andre pc-byggere henter han de enkelte dele hjem fra eksterne leverandører, for eksempel i Fjernøsten. Hos Win Computer går strategien ud på at vælge kvalitet i de enkelte dele. - Du kan købe en strømforsyning til 21 dollar og én til 11,5 dollar. Men det er ikke ligegyldigt for kvaliteten, hvad du vælger, siger Peter Lauritsen. Den ændrede strategi har betydet, at selskabet nu kun producerer en tredjedel af det antal pc'er, som man lavede tidligere. Men produktionen er stigende, og indtjeningen pr. styk større. Som måske eneste leverandør er det lykkedes århusianske Blue Line for alvor at komme ind i den tunge ende af virksomhedsmarkedet hos de store virksomheder. Her erkender man, at der er hård kamp om markedet, og virksomheden har måttet glæde sig over bedre vilkår inden for forbrugermarkedet, de mindste virksomheder og for eksempel inden for bærbare pc'er. Blue Line har blandt andet leverancer til TDC, og som leverandør bliver man hårdt ramt, når en stor virksomhed skærer hårdt ned på nyindkøb. - Men vi mister ikke markedsandel og har tilfredse kunder. De sidste fire år har vi haft gode resultater, om end det ikke bliver helt så godt i år. Det skyldes en tilpasning af vores organisation og er ikke et udtryk for, at vilkårene er vanskelige, siger Blue Line-direktør Niels Pedersen. Han mener, at en dansk pc-leverandør kan sikre kunderne besparelser og gode systemer ved allerede i produktionen at tilpasse maskinerne til kundernes ønsker og behov. Dermed slipper man for senere dyre opgraderinger og ændringer, der for eksempel kan kræve mange mandetimer, hvis der skal rettes på et stort antal pc'er. Niels Pedersen mener, at gode, gamle dyder udmærket kan stå sig i den globale konkurrence. - Dødsdommen over danske pc-producenter er blevet afsagt mange gange. Men det har vist sig, at smidighed, samarbejde og god service over for kunderne virker i det lange løb, siger Blue Line-direktøren. /ritzau/

Breaking
Grænserne til Tyskland, Norge og Island begynder at åbne 15. juni
Luk