Danskere: Et krævende skifolk

En halv million danskere forlanger vildere og hyggeligere skiferier

Skolevæsen 15. februar 2005 05:00

Over en halv million danskere ventes at tage afsted på skiferie i løbet af denne vinter. Og de er mere krævende end nogensinde før. - Langt de fleste af dem har været afsted før, derfor skal skiferien enten være vildere eller hyggeligere end sidste år, fortæller Torben Klausen, formand for Dansk Skiforbund. Der er derfor vækst i både nye steder at tage hen og i hyggen på de gammelkendte destinationer. - Canada er godt på vej til at blive et hit. Flere af vores lokalforeninger, inklusiv min egen, tager derover for at prøve noget andet. Andre tager ud på mere ekstreme skioplevelser på de mere kendte steder. Jo, det danske skifolk er blevet mere krævende, konkluderer han. Det skyldes ikke mindst, at stort set alle efterskoler har i dag skoleskiture som en del af undervisningen. Det samme gælder mange 10.klasser, mens eleverne på de fleste gymnasier og mange studerende på universiteterne selv arrangerer ture til sneens lande. - Jeg tror, væksten i skiturismen vil fortsætte de kommende år. De unge i dag bliver jo nærmest opdraget til, at man skal tage afsted hvert år, siger Torben Klausen. Og det ses i tallene. For ti år siden, i 1995 tog 357630 ifølge Danmarks Statistik på ferie i mere end fire dage alene i februar og marts. For to år siden, i 2003, var tallet de samme måneder steget med 100000 til næsten en halv million. Selv om flere rejser i de kolde måneder, udgør vinterrejserne ikke en stigende del af danskernes rejser. Siden 1995 har omkring 15 procent af vores rejser ligget i februar og marts, mens juni, juli og august tegner sig for næsten halvdelen af alle rejserne. Om de vinterferierende jager sol eller sne, fremgår ikke af tallene fra Danmarks Statistik, men sneen er langt det mest eftertragede, selv om også solens rejsebureauer melder om stigning. - Vi oplever i år et mindre boom i efterspørgelsen på solsikre feriemål. Omkring 3000 flere end sidste år, ialt 33000, tager afsted i vinterferien, og det er helt klart solen der trækker, siger salgsdirektør Stig Elling fra Danmarks største rejsearrangør Star Tour. Skifter land Nok trækker solen, men skiene har fat i alle aldre efterhånden, erfarer Torben Klausen, som efter ti år med konstant vækst efterhånden ser et helt fast mønster. - Familier med børn tager til Norge og Sverige. Der forsøger de nu at holde på de lidt større børn med snowboardbaner og lignende, fortæller han. Når poderne bliver teenagere, lokker de familien med til Østrig eller Frankrig. Der tager de også hen som unge og derfor satser de steder mere og mere på de ekstreme oplevelser. Imens tager forældrene alene afsted på mere eksklusive ture til de to lande eller Italien. - Der ser vi en vækst i steder, der forsøger at sælge sig som mere end en skiferie. Gode restauranter og kulturoplevelser, fortsætter Torben Klausen. Når de unge i familien så har fået børn, vender hele flokken tilbage til Skandinavien, erfarer også rederierne. Bedstemor med - Vi kan se, at også bedsteforældrene har været på ski før. Nu tager hele familien, alle tre generationer nemlig afsted. Vi har derfor stærkt stigende efterspørgsel på de største og bedste hytter, fortæller marketingchef Carsten Kruse, Stena Line. Udover store hytter kræver danskerne også gode udenoms faciliteter til sport, kortspil, svømning og almindelig hygge. Og de søger i stigende grad hen, hvor der både er løjper til langrend, alpine pister og særlige baner til snowboard. - De ønsker gode skimuligheder til hele familien på samme sted, erfarer Anne-Mette Weber, marketingkonsulent i Color Line. Ifølge Dansk Skiforbund spænder otte ud af ti som de seneste mange år alpine ski på, mens snowboard og langrend nu må deles om de sidste 20 procent med de nyere småbitte ski, der buer op i begge ender, kaldet snowblades.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...