Danskere køber igen smykker

Nordjylland mærker også bedre økonomi i landets smykkevirksomheder.

Lars Løcke
Danskerne har igen fået smag for at købe smykker, og det betyder fremgang hos smykkevirksomhederne.Arkivfoto: Hans Ravn
Forbrugerforhold 29. september 2011 10:05

Det går bedre end længe for de danske smykkeproducenter, for forbrugerne bruger øjensynligt igen penge på den slags luksusvarer. Virksomhederne inden for smykkebranchen er i hvert fald blevet markant mere økonomisk solide i de senere måneder, viser nye data fra kreditvurderingsbureauet Soliditet. Antallet af selskaber med den højeste kreditvurdering - AAA - er inden for det seneste år vokset fra 22 til 42. Dermed udgør de mest solide smykkeselskaber 7,3 procent af den samlede branche, hvor tallet sidste år var nede på 3,9 procent. - Danskerne er blevet mere opmærksomme på danskdesignede smykker, og det har gavnet salget, forklarer Soliditets risikospecialist Rene Ostenfeld. Flere smykkevirksomheder Samtidig med at det samlede salg af smykke er vokset, er der kommet en hel del nye smykkeproducenter til. I det seneste år er antallet af selskaber inden for branchen således vokset fra 558 til 579. Men det stigende antal smykkevirksomheder, som i sig selv skulle betyde øget konkurrence, er tilsyneladende ikke gået ud over indtjeningen. - Prisen på sølv og især guld har været opadgående i de seneste år, og smykker bliver betragtet som en rimelig sikker investering, samtidig med at værdien af producenternes råvarelagre stiger, konstaterer Rene Ostenfeld. Soliditets tal viser også en fremgang i antallet af virksomheder med en økonomi, der har fået den næstbedste karakter - AA - på 13 procent. Mærker fremgang Og for at fuldende billedet af en branche i økonomisk fremgang er andelen af smykkevirksomheder i bunden af den økonomiske rangorden med den dårligste kreditkarakter - C - faldet med 12 procent. De bedre økonomiske tider i smykkebranchen mærkes også hos virksomheden Henrik Ørsnes, der har fire butikker rundt om i Nordjylland. - Vi har for længst overvundet virkningen af finanskrisens start i 2008, hvor vi mistede en femdel af vores salg på kort tid, og vi er overordnet set optimistiske, siger direktør og ejer Henrik Ørsnes. Han vil endnu ikke gætte på udviklingen i salget fra 2010 til i år. - Vi er spændte på, hvordan julehandlen, som står for en stor del af vores samlede salg, spænder af, for det er som om, at kunderne lige i øjeblikket holder vejret og afventer udviklingen i samfundsøkonomien, mener han. Luksus sælger Smykker er luksusvarer, og de lever ifølge Henrik Ørsnes lidt deres eget liv på markedet. - Markedet for smykker svinger ikke i samme takt som dagligvaremarkedet, men svinger i sin egen takt, siger han. Derfor er økonomisk krise ikke per definition ensbetydende med, at salget af luksusvarer som smykker dykker. - De kunder, der har råd, og som vil have et bestemt smykke, køber det, uanset hvordan den generelle forbrugertillid i samfundet har det, siger Henrik Ørsnes.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...