Danskerne frådser i dyr julepynt

Århus, onsdag /ritzau/ Danskerne bliver mere kræsne og ødsle med julepynt, og salget topper i år, siger branchen. Nisser eller hjerter i papir, pap og plastik er ikke længere fint nok som julepynt. Den herskende smag bliver mere kræsen og dyr. Og danskerne køber julepynt som aldrig før i takt med den stigende velstand, siger branchefolk. - Mange har flere penge mellem hænderne. Trenden er, at folk går efter de lidt mere eksklusive og pæne ting. Der er ikke så meget plastik som i gamle dage, siger Jens Klausen fra firmaet Klausen Agencies. Han har igennem 10 år været agent for den hollandske gigant Kaemingk, der sælger 10.000 varenumre af julepynt for over 100 millioner euro (750 millioner kroner) i hele Europa. I år har folk frådset i dyre materialer som filt, træ og metal. Den herskende smag har været traditionel, nostalgisk og romantisk. Der har endda været stor efterspørgsel på antikvarisk, brugt julepynt, beretter Pia Bom fra Juleshoppen, der er en af landets omkring 100 internetbutikker med salg af julepynt. Hun har haft særlig succes med at sælge dannebrogskæder i træ samt stofkræmmerhuse med påtrykte fotos. - Folk vælger så at få billeder på af deres lille hund eller bebs, siger hun. Til branchens overraskelse har også religiøse motiver hittet hos forbrugerne. Både figurer og billeder af engle og Jesus - ja selv Jomfru Maria. Den hjemlige branchens største grossist, Pobra, har solgt rigtig meget "gammel jul", som salgschefen, Ole Lundsgaard, siger. Han fortæller om årets topsælger blandt Pobras 3000 varenumre: - Årets figur er en helt typisk, glad, lille pige med rød nissehue i Carl Larsson stil og med nogle æbler i favnen. Den har slået alle rekorder. Alle melder om et rekordår efter nogle års stilstand i kølvandet på fejringen af årtusindeskiftet. Også for salg af udendørs julebelysning. - I år har omsætningen i butikkerne været væsentligt bedre. Jeg hører fra mine kunder, at det går rigtigt godt - sagt på jysk, siger Jens Klausen, som forsyner blandt andet butikskæder, blomsterbranchen, gavebranchen og dekoratørbranchen. Ingen har overblik over, hvor mange penge der sælges julepynt for i de danske butikker, der ifølge Pobra typisk tredobler priserne fra grossisterne. Ole Lundsgaard vover et "meget, meget forsigtigt" bud på omkring en halv milliard kroner i år. Pobra sælger for cirka 50 millioner kroner på hele det skandinaviske marked og oplever en stigende omsætning til trods for, at antallet af grossister i Danmark er vokset stort i de senere år til mellem 75 og 80. Miljøstyrelsen forsøgte i 2003 forgæves at få overblik over mængden, men nåede ikke et nærmere bud end mellem 2500 ton og 5000 ton. De 5000 ton svarer til vægten af op mod 35.000 velvoksne, nordiske rensdyr. Den eksklusive trend inden for julepynt følger den samfundsøkonomiske udvikling i øvrigt. Nu, da den velbeslåede dansker har fået opfyldt sine materielle behov for mad i maven, biler, køkkenmaskiner og andre industrivarer - ja, så kaster han sig over mentale oplevelser, siger professor i erhvervsøkonomi ved Roskilde Universitetscenter Jon Sundbo. - Man ofrer mere på oplevelser. At hænge julepynt op er en form for oplevelse, som man iscenesætter som en begivenhed. Og det er man villig til at betale meget for ligesom for anden design, rejser eller kultur. Man efterspørger oplevelser for at få noget ind i sit liv. Forbrugsvarer vil vi til gengæld have til billigste pris - de er ikke så interessante, siger professoren. Trendy butikker såsom Magasin har julesmykket sig med sorte juleglaskugler og guldfarver, som Kaemingk og Klausen også har solgt en del af i år som butiksvarer. De satser på denne eksklusive stil som det helt store nummer til næste år. Og flere af Klausens danske kunder har allerede købt stort ind til næste sæson, siger han. - Sort hænger ikke sammen med jul, synes man jo. Men kombineret med sølv, pearl og vinrødt bliver det virkeligt elegant, siger Jens Klausen Pobra satser på, at den gammeldags og traditionelle stil bliver mest fremherskende også til næste sæson. - Man har prøvet at lave hvide nisser, grønne nisser, blå nisser og lilla nisser. Men det er altid de røde, der vinder. Julen er rød, erklærer Ole Lundsgaard. Professoren siger, at folk vil have en kombination af traditionelt og nyt for ikke at havne i rutine - og det modsvarer branchens behov. I alle andre oplevelsesbrancher skal der også hele tiden noget nyt til for at holde omsætningen oppe. Det er et udbud af nyt, der går i selvsving, for hvis branchen har besluttet sig for nogle bestemte farver og koncepter, så snakker folk om det og bliver massivt påvirket, siger Jon Sundbo. - Jeg tror ikke, at man skal anlægge større samfundspsykologiske tolkninger over, om vores liv er blevet anderledes, fordi der nu er efterspørgsel efter sorte glaskugler, siger professoren. /ritzau/