Danskerne har ændret rejsevaner

KØBENHAVN: Danskerne har ændret rejsevaner. Rejser med 14-dages ferie sydpå i højsæsonen er blevet skiftet ud med en enkelt uge. Og det betyder, at rejsebureauerne nu sælger ud af deres to-ugers ferier - til blot én uges pris. Det er blandt andet krigen i Irak, terrorangrebene på USA og Bali samt udbruddet af den smitsomme lungesygdom sars, der har fået danskerne til at vente med at booke rejser indtil sidste øjeblik. - Når der er tale om impulskøb, kan folk bedre forholde sig til en uge end to uger. Det betyder, at vi simpelthen har for mange to-ugers rejser de næste 14 dage, og lige nu kan man eksempelvis på tekst-tv se mange tilbud om: rejs to uger - betal for én. Så man kan vi sige, at vi er blevet tvunget til at holde et ufrivilligt udsalg i højsæsonen, siger Stig Elling, salgsdirektør fra Star Tours. Danskernes rejselyst er dog intakt - men folk har i år valgt at dele ferien op, så der både slappes af på dansk og på udenlandsk jord. Tendensen til at brede ferien ud på hele året er også noget, der slår igennem: - For nogle år siden var danskernes ferie koncentreret omkring industriferien. Men det er blevet mere almindeligt at rejse hele året, og det må vi i fremtiden indrette os på i charterbranchen. Vi skal til at have flere en-ugers ferier i højsæsonen fremfor to, lyder det fra Stig Elling. Vi er netop gået ind i den travleste ferieuge på året for den danske charterbranche. Den kommende uge vil omkring 18 charterfly i døgnet samlet transportere 22.000 ferielystne danskere sydpå. Kreta tager prisen som Danmarks foretrukne chartermål med 30 fly. 21 fly sætter kursen mod Tyrkiet, og 14 mod Mallorca, der matches af det nye hit hos de charterrejsende, Bulgarien, der ligeledes er målet for 14 charterfly. /ritzau/