Danskerne klikker mindst på onlinereklamer i Europa

Danske forbrugere klikker mindst på reklamer, når de er på nettet. Mange blokerer for reklamerne.

Ritzau
Handel internet nethandel penge dankort computer Foto: Free/Colourbox
Danmark 14. september 2016 15:17 - Opdateret 14. september 2016 17:31

Vi gider ikke klikke på onlinereklamer, når vi læser nyheder på nettet eller tjekker Facebook.

Ifølge en undersøgelse, som softwareproducenten Adobe står bag, er forbrugerne i Danmark de mest tilbageholdende i Europa til at klikke på bannerannoncer og sponsoreret indhold.

I Europa stammer 68 procent af alle besøg til virksomheders hjemmesider fra reklamer. Men i Danmark er andelen blot 61 procent.

- Forklaringen skal findes i udbredelsen af adblocking-software (et værktøj, der blokerer for reklamerne på computeren, red.), og ikke mindst, at kvaliteten af de reklamer der findes, ikke lever op til vores krav om relevans, og kort og godt er irriterende.

Det siger Imran Afzal, nordisk marketingchef for Adobe Marketing Cloud, i en pressemeddelelse.

Siden 2013 er adblocking-software installeret på 220 millioner pc'er i Europa.

Ifølge Adobe har det halveret mængden af bannerannonce de seneste tre år.

- Vi ser en stor opmærksomhed på adblocking, særligt i Norden, hvor forbrugerne har den største brug af teknologien.

- Det betyder, at annoncører og medier skal tænke på nye, mindre anmassende måder at komme i kontakt med deres kunder på, siger Imran Afzal i pressemeddelelsen.

Adobes undersøgelse bygger blandt andet på 1,1 milliarder besøg på hjemmesider fra januar 2013 til juni 2015.

/ritzau/

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...