Danskernes lyst til indkøb stiger en smule

Vi har fået mere lyst til at bruge penge. Det er især tøjbudgettet, danskerne i maj brugte flere penge på.

Danskernes lyst til indkøb stiger en smule

Træerne vokser bestemt ikke i himlen. Men landets butiksejere - især dem, der handler med tøj - kan skrue en lille bitte smule op for smilet. Danskernes indkøb steg nemlig med 0,2 procent i maj forhold til måneden før, viser tal fra Danmarks Statistik.

Mens salget af mad og dagligvarer faldt med minus 0,3 procent, steg salget af tøj med 1,3 procent i maj i forhold til april.

Det var meningen, at udbetalingerne af efterlønspengene skulle sparke lidt mere gang i væksten - men det lader altså vente på sig. For detailsalget svinger utroligt meget måned for måned - men med en pil ned i det store billede.

- En stor del af pengene blev udbetalt i netop april og maj, men der er altså ikke sket noget synligt løft i salget i de to måneder, tværtimod, lyder det fra Danske Banks privatøkonom Las Olsen.

Efterlønspengene er ikke gået til forbrug - de er derimod blevet sat i banken:

- Det ser altså ud til, at modtagerne af efterlønspengene stadig er i gang med at overveje, om de skal bruge dem eller spare dem op på anden vis, siger han.

Hos Dansk Erhverv håber man, at stigningen i danskernes indkøb er et tegn på, at lysten til at bruge penge så småt er ved at vende tilbage. Og her regner økonom Mira Lie Nielsen, at efterlønspengene på et tidspunkt kommer til at se dagens lys.

- I kraft af udbetalingen af efterlønsmidlerne, er der grund til at forvente, at salget vil have en stigende tendens hen over 2012, siger Mira Lie Nielsen.

Danskernes købelyst røg helt i bund i kølvandet på finanskrisen. I foråret og forsommeren 2011 begyndte vi dog at bruge penge igen - men så slog den europæiske gældsuro bunden ud af købelysten.

Hos Dansk Erhverv vurderes det dog, at privatforbruget vil stige hen over 2012:

- Men der bliver desværre ikke tale om hverken forbrugsfest eller højdespring i butikkernes salg, siger Mira Lie Nielsen.

/ritzau/