Danskernes tillid til DSB vokser

EMNER 8. maj 2007 06:00

Befolkningen har fået et bedre indtryk af DSB i de seneste måneder, men virksomheden kæmper stadig med et flosset image. Det viser den seneste undersøgelse fra Reputation Institute, som gennem interview med 1500 repræsentativt udvalgte danskere måler virksomhedernes image. På en skala fra 0 til 100 er DSB steget fra 37,1 til 43,8 over det seneste kvartal. Men DSB hører imagemæssigt stadig hjemme blandt teleselskaber og ejendomsmæglere og er langt fra virksomheder som Mærsk og B&O, der toppede listen for et år siden med en score på over 80. Den nyeste rangliste er endnu ikke offentliggjort, men Reputation Institute bekræfter DSB’s stigning. - Det er positivt, at kurven er vendt, men det vigtigste er at fastholde en opadgående kurve, for der er et godt stykke op til det niveau, som vi gerne vil være på. Det er slet ikke godt nok endnu, siger DSB’s adm. direktør, Søren Eriksen. DSB’s image er faldet løbende i målingerne fra Reputation Institute, siden hastighedsnedsættelser for alvor blev en del af hverdagen i sensommeren 2005. Selv om knækket vækker glæde hos Søren Eriksen, springer han ikke begejstret op af direktørstolen. 43,8 svarer ret præcist til niveauet fra den årlige måling for et år siden, hvor DSB landede som nummer 22 blandt 31 virksomheder. Direktøren ved også godt, at sommeren byder på store udfordringer for DSB. Banedanmark har netop varslet hastighedsnedsættelser, hvis sommeren bliver varm, da de slidte skinner kan slå sig i varmen. Det kan give kaos med forsinkede og aflyste tog, men Søren Eriksen tror på, at DSB kan komme gennem varmen uden at fremstå som den store synder. - Jeg håber, vi vil blive bedømt på vores evne til at håndtere situationen. Vi kan ikke gøre noget ved skinnernes tilstand og fortidens synder. Men vi gør vores alleryderste for at håndtere det så godt som muligt. Trafikplanlægningen skal tilrettelægges, så det får de mindst mulige konsekvenser for vores kunder. Rejsetidsgarantien gælder, så vores kunder bliver kompenseret økonomisk, og vi vil sørge for, at vores trafikinformation har et højt beredskab. Vi kan ikke gøre noget ved, at skinnerne bliver varmet op, siger Søren Eriksen. Varmen er dog ikke det eneste, der kan give ridser i DSB-lakken. Togtrafikken omkring Øresund er sendt i udbud, og DSB kan blive tilføjet et sviende nederlag og miste 10 procent af omsætningen, hvis Trafikstyrelsen vælger at give togtrafikken til konkurrenter som Arriva eller Deutsche Bahn. Det vil få DSB til at fremstå som en virksomhed, der har svært ved at klare sig i fri i konkurrence. Men det ryster ikke Søren Eriksen. - Vi føler, vi har afgivet et stærkt bud på Øresund, og det indgår ikke i min planlægning, at vi skulle tabe det udbud, siger han. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...