Danyard Aalborg parat til at fortsætte på lavt blus

Værftsdirektør vil se tiden an det næste halve år

AALBORG:Selv om Danyard Aalborg gik glip af ordren på seks nye såkaldte MK II-standarfartøjer til Søværnet har det stærkt nedtrappede værft ingen planer om at kaste håndklædet i ringen. Værftets bemanding er helt nede på seks-syv mand beskæftigede ved skibsbygning, og det er nok til at klare de løbende reparations- og ombygningsopgaver - typisk én om måneden - som værftet overlever på. - Derudover kalder vi folk ind efter behov, og i den seneste måneds tid har vi faktisk haft 15 mand i arbejde, fortæller direktør Torben Erikstrup, som vil se tiden an det næste halve års tid, før der eventuelt skal træffes nye beslutninger om værftets fremtid. - Det er klart, at det var en streg i regningen, at Faaborg Værft løb med kontrakten på MK II-fartøjerne. Med mit kendskab til omkostningerne ved at bygge den slags skibe har jeg stadig svært ved at forstå, hvordan de har været i stand til at presse prisen ned, men det løb er jo kørt nu, konstaterer Torben Erikstrup. Hvor Danyard selv ville have udført glasfiberskrogene til MK II'erne, får Faaborg sine leveret fra Kockum-værftet i Karlskrona, som i dag er på tysk hænder (HDW - Howaldtswerke-Deutsche Werft i Kiel). Ifølge Danyard-chefen er militære ordrer i internationalt udbud fortsat en del af det nordjyske værfts fokusområde. Og selv om det nu er et år siden, at værftet afleverede sin seneste super-yacht, så markedsfører Danyard Aalborg sig stadig inden for de store lystfartøjer. Magasinet Boat International har netop bragt en stor artikel om den seneste nybygning, og det har udløst en del henvendelser.