Dash-ulykken skyldtes rust

den dramatiske nødlanding i Aalborg Lufthavn for godt et år siden var startskuddet til en stribe problemer med Dash-flyene, som siden blev taget helt ud af drift. Arkivfoto: Bent Bach

den dramatiske nødlanding i Aalborg Lufthavn for godt et år siden var startskuddet til en stribe problemer med Dash-flyene, som siden blev taget helt ud af drift. Arkivfoto: Bent Bach

AALBORG:Rust i landingsstellet er grunden til ulykken med det Dash-fly, der nærmest skvattede fra hinanden ved landing i Aalborg 9. september 2007. Haverikommissionen slår i den endelige rapport fast, at rust i dele af landingsstellet fik SAS-flyet til at kollapse og lande på næsen og vingen. Det er altså producenten af flyet, canadiske Bombardier, og ikke SAS, der har ansvaret for ulykken. Det er anden dag med positive nyheder for den skandinaviske flykoncern, der onsdag kunne præsentere en omfattende spareplan til en milliard kroner. Ulykken i Aalborg kastede ellers SAS ud i en voldsom krise. Der var 69 passagerer og fire besætningsmedlemmer om bord på flyet. Flere kom lettere til skade, mens flyet blev kraftigt beskadiget. Med rapporten er kommissionen færdig med at undersøge ulykken i Aalborg, lyder det fra Martin Puggaard, konstitueret chef for Haverikommissionen. Ulykken i Aalborg var den første af tre med det uheldsramte Dash-fly. Flyet fik i første omgang forbud mod at gå på vingerne, og SAS endte med at droppe de i alt 27 Dash-fly i flåden. SAS og producenten Bombardier skændtes i lang tid om ansvaret for den ene af ulykkerne. /ritzau/