De 10 bedste bil-bud

Prisstigninger og lange leveringstider gør bilmarkedet uoverskueligt - Nordjyske Biler udpeger 10 gode bilkøb netop nu

Bilindustri 8. september 2002 08:00

Det er svært at være bilkøber for tiden. Priserne stiger nærmest fra uge til uge, og alligevel er flere bilmodeller så efterspurgte, at bilforhandlerne kun kan vride hænder og se beklagende ud, selv om forbrugerne står og vifter med checkhæftet. Leveringstiden på populære biler som Citroën C3 og Peugeot 307 SW nærmer sig otte måneder. Hvad de koster til den tid, tør hverken forhandlere eller importører spå om. Bilmarkedet er med andre ord både uoverskueligt og overophedet. Og der er ingen trøst at hente hos eksperterne. De forventer, at det bliver værre: - Prisstigningerne er kun lige begyndt, siger Bent Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører. - Mange bilmærker har allerede taget hul på harmoniseringen med små, hyppige prishop på 5000 kroner ad gangen. I løbet af de næste to år vil bilpriserne - før afgift - stige til tysk niveau. Det betyder, at bilerne bliver mellem 20 og 25 procent dyrere herhjemme, forudser Bent Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører. Men hvad skal forbrugerne gøre? Bent Mikkelsen er ikke i tvivl: - Køb nu. Bilerne bliver ikke billigere. Diesel og plads er sagen Det er lettere sagt end gjort. For hvilke biler er gode køb? Selv her på Nordjyske Biler-redaktionen kan det knibe med at overskue markedet: Tryksværten på prislisterne er knapt nok tør, før oversigten er forældet. Her træder pris-analytiker Niels Grøftehauge fra bil-vurderingstjenesten www.bilpriser.dk. til med en håndfuld konkrete råd: - Diesel er altid godt - undtagen hvis man kører korte ture. Det bryder dieselteknikken sig ikke om. Men ellers vil dieselbiler holde prisen godt. Det samme gælder stationcars og multibiler som Opel Zafira. Der er altid et marked for rummelige familiebiler. - En Peugeot 307 er også et indlysende bud. Prisen er stærk, og det kan ses på salget. Blandt luksusbilerne tror jeg på den nye Skoda Superb. Selv om klassen er ny for Skoda, kommer Superb ikke til at skamme sig over gensalgsværdien, vurderer Niels Grøftehauge. Han vender også tommelen opad for de ti biler, som Nordjyske Biler har udvalgt. Også selv om der mangler populære biler som Citroën C3 og Peugeot 307 SW på listen. Med gode køreegenskaber, meget sikkerhedsudstyr og fair priser ligner de oplagte kandidater, men med leveringstider på op til otte måneder diskvalificerer de sig selv. Ford Fiesta, VW Polo og Opel Vectra er andre prominente "ofre". Ikke fordi bilerne fejler noget, men fordi de er introduceret til væsentligt højere priser end forgængerne. Importørerne har simpelthen benyttet lejligheden til at indføre næsten-harmoniserede priser på Fiesta, Polo og Vectra. Det får bilerne til at se dyre ud, men det kan ændre sig, efterhånden som konkurrenterne kravler op ad prisstigen. Men indtil da må trekløveret finde sig i at være udelukket fra Nordjyske Bilers udvalgte selskab, der er mere fornuftspræget end fint. Billig snusfornuft Hyundai Getz fra 115.000 kr.: Får først premiere 21. september, men ligner et tiltrængt hit for Hyundai. Personlig transport bliver ikke billigere. Alligevel er Getz befriet for den hørm af discount, der tidligere har omgivet det koreanske billigmærke. Kun overfladen på det ellers nydelige instrumentbord i blankt "Lada-look" skuffer. Ellers overbeviser den lille koreaner med miniklassens mest rummelige kabine, kompetente køreegenskaber og faste sæder, der sagtens rummer velvoksne skandinaver for og bag. Motorerne er typisk Hyundai: Højrøstede, men også energiske. Bedste køb: Getz 5d 1,3 82 hk til 130.000 kr. Forrygende Fabia Skoda Fabia fra 131.000 kr.: Nordjyske Bilers favorit i miniklassen og måske Danmarks bedste bilkøb overhovedet. Fabia er en ægte folkevogn med solid VW teknik, fornemme køreegenskaber og flot finish til mindste detalje. Pladsen er god og rustbeskyttelsen i top. Og så er Fabia stadig ét af de billigste bilkøb på det danske marked. Netop i disse dage introduceres en ny basismodel med en nøjsom trecylindret 1,2 liters motor, der også findes i søsterbilen, VW Polo. Men hvor VW tager 165.000 kroner for ulejligheden, nøjes Skoda med 131.000 kroner. Behøver vi skrive mere? Det skulle da lige være, at kampagnemodellen Breeze med aircondition og Skodas støjsvage 1,4 liters motor fås for 150.000 kroner. Og at stationcarudgaven kun koster 10.000 kroner ekstra. Overvej den og send værditabet helt i bund. Bedste køb: Fabia Breeze 1,4 Comfort 68 hk Combi til 160.000 kroner. Nøjsom pendlerbil Toyota Yaris fra 133.000 kr.: Lille udenpå, stor indeni - og alligevel sikker, hvis uheldet er ude. Det er charmerende Yaris i en nøddeskal. Designet er nuttet og mekanikken velsmurt. Både benzin- og dieseludgaverne kører langt på literen. Med Toyotas fremragende D-4D common rail-dieselmotor, bliver Yaris en bomstærk pendlerbil, der kører over 23 km/l. Det kan HDI-udgaverne af Citroën C3 og Peugeot 206 også, men her er leveringstiden mellem fem og otte måneder. Med et årligt kørselsbehov på 20.000 kilometer er merprisen i forhold til Yaris 1,3 benzin tjent hjem efter fire år. Bruger man ikke bagsædet, kan den endnu mere nøjsomme VW Lupo 3L være et alternativ. Bedste køb: Yaris 5d D-4D 75 hk til 168.000 kr. Fortjent bestseller Peugeot 307 5d fra 194.000 kr.: Årets Bil 2002 er langtidsparkeret på toppen af salgslisten. Til 194.000 kroner for en fem-dørs hatchback med seks airbags, god plads og et design, der både gør sig godt på villavejen og foran byernes in-caféer, er der ikke noget at sige til det. Selv hvis man ofrer 9000 kroner på aircondition (gør det - den enorme forrude forvandler 307 til et drivhus om sommeren), er 307 stadig markant billigere end Focus, Golf og Astra. Undervognen er ikke så sublim som forgængeren 306s, men ellers kan man ikke sætte en finger på 307. Det gælder også stationcarudgaven. For 12.000 kroner ekstra får man et enormt bagagerum og 10 centimeter længere akselafstand. Et oplagt valg for børnefamilien. Modsat den smarte SW-version med glastag, kan 307 hatchback og stationcar leveres omgående. Bedste køb: 307 stc. 1,6 110 hk til 206.000 kr. Ægte Picasso til lavpris Citroën Xsara Picasso fra 206.000 kr.: Til prisen er Citroën Picasso tæt på at være den ultimative familiebil: Der er tre separate bagsæder, hvor småbørn sidder så højt, at de får noget ud af køreturen. Foran har mor det forkromede overblik i det højtplacerede førersæde med panoramaudsigt over vejen. Gearstangen ligger lige til hånden oppe på instrumentpanelet, og med centerplaceret digitalspeedometer kan hele familien følge med i, om mor overholder fartgrænserne. Minusserne er instrumentpanelets genskin i forruden, samt en blød undervogn, der har svært ved at holde kursen. Men det er til at leve med, når Picasso er en ægte MPV til nettopris. Bedste køb: Picasso 1,6 Advance med ac til 216.000 kr. Stadig genial Med hele syv siddepladser er Opel Zafira multibilen, som konkurrenterne forsøger at efterligne. Men den gamle mester kan fortsat lære lærlingene et par tricks. For eksempel sæder, der kan klappes ned i gulvet og en undervogn med tjek på det høje tyngdepunkt, der ellers giver ustabile køreegenskaber hos mange af klassekammeraterne. 1,6 liters motoren rækker akkurat til fornuftig familiekørsel. Brug i stedet lidt ekstra på aircondition. Det koster 16.000 kroner, men er lækkert på langturen og øger gensalgsværdien. Og den er høj: Brugte Zafira'er er så efterstræbte, at nogle ejere finder visitkort med købstilbud under vinduesviskerne! Eneste minus: Zafira slap skidt fra den skrappe Euro NCAP crashtest. Bedste køb: Zafira 1,6 Comfort til 255.000 kr. Sportsvogn med slips Ford Mondeo fra 258.000 kr. Da Opel introducerede den nye Vectra til 270.000 kroner, benyttede Ford lejligheden til at følge trop. Derfor er Mondeo ikke længere et indlysende tilbud. Når den alligevel sniger sig med i top 10 skyldes det to ting: Den er klassens rummeligste - især i stationcarudgaven - og den kører forrygende. Under det lidt konservative slips-og-hvid-skjorte design, skjuler sig en undervogn, der næsten forvandler den store Mondeo til en veloplagt sportsvogn. Motorer, gearkasser og bremser er også en fornøjelse. Bedste køb: Mondeo 2.0 145 hk Trend stc. til 304.000 kr. En Skoda til chefen Skoda Superb fra 300.000 kr. En Skoda til chefen. Det lyder som en vittighed, men med den skrappe danske beskatning af firmabiler har Skoda snarere fundet en niche til den store Superb. Teknisk er der tale om en VW Passat med forlænget akselafstand. Det skal man ikke kimse af: Finishen er lækker, køreegenskaberne i orden og pladsen overdådig. Især på bagsædet. Her må selv en Mercedes S-klasse overgive sig - det er bogstaveligt talt muligt at sidde med korslagte ben. Hvis man da ikke stikker benene gennem lemmen i passagerforsædet og napper en lur... Superb introduceres først i oktober, men bør allerede nu give konkurrenterne noget at tænke over. Nærmeste udfordrer er Peugeot 607. Den er 60.000 kroner dyrere. Bedste køb: Superb 1,8 Turbo 150 hk Comfort til 350.000 kr. Flest hk til prisen Seat Leon fra 185.000 kr. Seat, VW-koncernens spanske kusine, er lidt overset på vore breddegrader. Det er synd. Især når man ser den nyeste model, Seat Leon Topsport. Med 180 turboheste er den varmblodige sydlandske skønhed Danmarks stærkeste bil til under 300.000 kroner. Som om det ikke er nok, følger der også aircondition, fem døre, originalt Cupra spoilerkit og 17-tommer fælge med i prisen. At Leon teknisk svarer nøje til en Audi A3, som den også deler instrumentpanel med, gør ikke tilbuddet ringere. Kan mindre gøre det, er en almindelig Seat Leon 1,6 i øvrigt et velkørende alternativ til Peugeot 307. Bedste køb: Leon 1,8 T TopSport til 297.000 kr. Der må klappes Peugeot 206 CC fra 230.000 kr. Det myldrer med dem i Nordsjælland, men det må man vænne sig til: Peugeot 206 CC er umulig at komme udenom, hvis man er på udkig efter en åben bil. Nogen sportsvogn er det ikke. Derimod en helt almindelig Peugeot 206, der "bare" har fået stål-foldetag som en Mercedes SLK. Altså ikke noget med blafrende kalecher og iskold træk om vinteren. Med taget oppe er 206 CC en lidt aparte coupé. Med taget foldet ned i bagagerummet, forvandler den sig til en smuk cabriolet, der oven i købet er til at betale. Og til at servicere: 206-teknikken sikrer lave reservedelspriser. Basisprisen på 230.000 kroner gør 206 CC til en folkeroadster - men trods populariteten en kommende klassiker, der nok skal holde prisen. Bedste køb: 206 CC 1,6 110 hk til 230.000 kr.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...