Medievirksomhed

De andre tjener mest på sms

Uenighed om hvem der skummer fløden af sms-afstemninger

NORDJYLLAND:Politikeren Klaus Bondam og handymanden Erik Peitersen får nok ømme fødder af at danse uerfarent rundt i 'Vild med dans' på TV2. Og imens får seerne ømme fingre, når de stemmer via sms, på det par som seeren gerne ser som vinder. Prisen er fire kroner plus sms-takst. Men der er på ingen måde gennemskuelighed i branchen, og det vides ikke, hvor mange penge seerne egentlig lægger i kassen hos teleselskaberne, leverandørerne og tv-stationerne. Til gengæld er der mange vurderinger af, det som ikke kaldes overtaksering men, tillægstaksering. Det kommer vi tilbage til senere. Høj deltagelse Lars Priemé, grundlægger af Responsfabrikken, der administrer sms-afstemninger for tv-selskaber, vurderer, at tallet for deltagelse kan være meget højt. - Til den slags programmer er det sandsynligt, at op til 15 procent af seerne stemmer via sms. Der er sket en klar stigning i antallet af sms'er i programmer, hvor seerne selv kan være med til at bestemme, som tilfældet er i Vild med dans, siger Lars Priemé. Modsat Responsfabrikken mener firmaet Telitas, der leverer samme ydelse, at tallet for sms-afstemninger kan være endnu højere. - Det kan være helt op til 20 procent af seerne, som stemmer, mener Lars Hjørne. Telitas arbejder blandt andet for TVDanmark, men han vil ikke afsløre, hvilken fordeling der er mellem tv-stationen og leverandøren af ydelsen også kaldet indholdsleverandøren. Til gengæld siger hans tommerfingerregel, at tv-stationen tjener halvdelen af den pris, seeren betaler for en sms. Halvdelen skal så deles med leverandøren. Den anden halvdel deler telefonselskaberne og statens moms. Dertil kommer så seernes sms-takst til deres telefonselskab. Lav deltagelse Hos TV2 ser man ikke det store problem i at tage fire kroner for en afstemning om, hvem man gerne vil se i finalen i Vild med dans. Informationschef Kai Højvang mener, at TV2 sagtens kunne udnytte markedet endnu bedre og bruge sms-afstemninger oftere: - Det handler om at være så kreativ som mulig og bruge sms-afstemninger der, hvor seerne får noget ud af det, siger han. TV2's chef for interactive, Rune Bech, mener at tallet på 20 procent af seerne, der skulle stemme i Vild med dans er overdrevet. Hvis det var 20 procent, ville den samlede indtægt for de første seks programmer være over fire millioner kroner: - Det er helt vildt skudt over målet - desværre - det ville ellers være godt for stationens økonomi, men vi er slet ikke på det beløb. Du skal helt ned under fem procent, mener Rune Bech. - Men det er uomtvisteligt, at der er en pengestrøm. Rune Bechs regnestykke ser noget anderledes ud, end den som TVDanmarks leverandør, Telitas, bød ind med: - Du trækker momsen ud. Så skal teleselskaberne have en uforholdsmæssig stor bid af kagen, for at sige det rent ud. Gateway-operatøren (indholdsleverandøren, red.) skal også have en bid. Derudover skal ejeren af formatet, i Vild med dans' tilfælde et engelsk selskab, have en bid, og så er der en lille smule tilbage til sidst. Jeg ville ønske, at vi kunne lave fire millioner kroner på seks programmer. Det kan vi altså ikke, påpeger Rune Bech. Kritik af teleselskaber TV2 mener, at teleselskaberne tager sig dyrt betalt: - Det kan de tillade sig, fordi de har monopol på at bestemme, hvad det skal koste at opkræve penge af deres kunder, siger Rune Bech og fortsætter: - Vi har ikke en særlig stærk forhandlingsposition. Hvis vi siger, at vi ikke vil lave det, vil teleselskaberne bare sige nå, vurderer han. TV2 vurderer, at en sms til fire kroner er det samme som dengang, hvor seerne sendte et postkort, med frimærke på, til underholdningsprogrammer. - Hvis vi tænker på, hvad vi ellers bruger på en aften i byen eller på en tur i biografen, så er fire kroner ingenting, siger Rune Bech. - Du må vel indrømme, at et frimærke på et postkort ikke giver indtægt til jer - det gør en sms? - Det er rigtigt. Men det svarer til et postkort i gamle dage - det er hverken for meget eller for lidt, mener Rune Bech. Kritik preller af TV2's kritik af teleselskaberne preller af på deres brancheforening, Telekommunikationsindustrien. Direktør Ib Tolstrup mener, at der er tale om markedsvilkår. - Hvis TV2 mener, at de får for lidt, må det være fordi, at de har lavet en dårlig aftale, siger Ib Tolstrup, direktør. Han kan heller ikke genkende, at der er tale om overtaksering i nogle tilfælde, hvor man for eksempel tager syv, otte eller ti kroner for en sms-konkurrence eller afstemning. - Vi kalder det ikke overtaksering. Det hedder tillægstaksering, siger Ib Tolstrup. Oå er det i hvert fald på plads. Offentligheden, og seerne der sender de mange sms'er, kan altså ikke få oplyst, hvor mange penge, branchen tjener på seernes iltre fingerbevægelser på tasterne. Firmaet Unwire, der leverer sms-ydelsen til programmet Vild med dans, har ikke lyst til at medvirke i artiklen. De arbejder både for DR og TV2. Unwire havde i 2003 næsten seks-doblet deres overskud i forhold til året før. Ud af et bruttoresultat på 14 millioner kroner kunne Unwire putte otte millioner til side i årets resultat. Så der er altså en eller anden form for indtægt i branchen. Én krone er nok Hos Danmarks Radio måtte man i efteråret sande, at det ikke var nemt at være både en offentligt ejet public service station og samtidig tjene penge på sms-afstemninger og åbenlyst brug af sponsorer. Derfor satte DR taksten ned på sms, der på det tidspunkt lå på mellem to og fire kroner, til nu at være en fast takst på én krone plus sms-takst. - Den ene krone dækker de administrative omkostninger, konstaterer Jan Dohrmann fra kommunikationsafdelingen i DR.