De brænder for "Gnisten"

Unge og gamle hjælpes ad i skibsprojekt

FREDERIKSHAVN:- Jeg glæder mig til at komme i gang. 19-årige Dan Madsen er med i den gruppe unge fra Aktivhuset, som skal i gang med at restaurere lodsskibet "Gnisten" i et tæt samarbejde med gamle værftsarbejdere. De første forberedelser til restaureringen er indledt. "Gnisten" står allerede på solide opklodsninger i den værkstedshal ved den gamle specialarbejderskole i Jyllandsgade, hvor Dan og hans kammerater skal udskifte køl og klædning. De har også tegnet og skåret skabeloner ud, som skal bruges til fremstilling af en ny agterstavn. For den har det ikke godt, "Gnisten", der blev bygget på Chr. Nielsens Værft i Frederikshavn i 1925 og var i aktiv tjeneste for Frederikshavn Lodseri til 1975. Siden blev den overtaget af private og af uransagelige grunde havnede den på en mark ved Bækvej, hvor den for nogle år siden blev genopdaget. Værftshistorisk Selskab indledte en landværts bjærgningsaktion hvis sidste etape er restaureringen. Samarbejdet med Aktivhuset sikrer arbejdskraft. De gamle værftsarbejdere leverer håndværksmæsssig viden. - Jeg skal komme med fiduserne, siger 79-årige Vagn Randrup, der er udlært skibstømrer på Frederikshavn Værft i 30erne. Han har været med til at bygge adskillige træskibe og selv haft fem slagsen, som han og fru Dagny har sejlet Skandinavien rundt med. I dag bliver de fleste af hans kræfter lagt i hjemmet, fordi Dagny er invalid. Men han udstråler glæde, mens han fortæller om, hvordan de nye klædningsplanker af egetømmer skal dampkoges i "svedekassen", så de bliver bløde som smør og lette at forme i skibets svungne linjer. En time i svedekassen pr. tommes tykkelse, lyder opskriften, og så er der et kvarter til at få planken på plads, før den igen bliver stiv og genstridig. Han har prøvet det mange gange og ser frem til at give sin viden videre, Et samarbejde medKurt Sørensen, Aalbæk Bådeværft, sikrer tekniske ekspertise til restaureringen. Og det er også lykkedes at skaffe sponsorer til mere end halvdelen af de forventede materialeudgifter på 225.000 kr. Senest med en donation fra Spar Nord på 45.000 kr. til en "ny", gammel motor. Gnisten var i parantes bemærket født med en beskeden knallertmotor på 10 HK. Det var vind og sejl, som leverede størstedelen af fremdriften til lodsbåden de første mange år. Ib Bjørn Poulsen, Værftshistorisk Selskab, regner med, at den færdigrestaurerede Gnisten skal ligge som museumsskib i Frederikshavn Havn - og måske ved et arbejdende værfts- og skibshistorisk museum. Interesserede får mulighed for at følge restaureringsarbejdet i Jyllandsgade på tæt hold, og til foråret er det meningen at arrangere åbent hus. Ib Bjørn Poulsen har fået kontakt med både lodser og en pensioneret bådmand, Knud Larsen, som har sejlet med lodserne ud. Nogle af dem er mere end villige ti at komme og fortælle om lodseriet fra Frederikshavn og om "Gnisten" ved åbent hus dagene.