EMNER

De fire typer

[ De fire lærertyper (hvoraf de første to ifølge undersøgelsen er de bedste til at skabe og fastholde et godt læringsmiljø): [ Ildsjælen: Er meget involveret i elevernes sociale liv i klassen. Betoner inddragelse/demokrati og opfindsomhed i læringen og mener, at læring understøttes bedst, hvis eleverne føler sig hjemme i klassen. Undervisningsdifferentiering. [ Problemknuseren: Involveret i elevernes sociale liv. Bruger meget tid på uro-management. Mener, opfindsomhed er vigtigt for læring, og at det er vigtigt at begrunde årsagen til undervisningen. Undgår elevsamarbejde. [ Den harmoniske: Bruger meget lidt tid på uro. Moderat involveret i elevernes sociale liv. Moderat fortaler for at lade eleverne bestemme indholdet i klassen. Undervisningsdifferentiering. Betoner diskussion og elevsamarbejde. [ Traditionens vogter: Ikke involveret i elevernes sociale liv. Går primært op i faglighed. Tror ikke på nye teorier om, at læring understøttes af anerkendelse, eller at elevsamarbejde, inddragelse og udfordrende opgaver er læringsinstrumenter.