De gode tv-serier

Rasmus P.V. Jakobsen
¿24 Timer¿, med Kiefer Sutherland som superagenten Jack Bauer, formår fortsat at holde tv-seerne klæbet til skærmen. Foto: TV 2
USA 25. august 2007 06:00

Vi råber, klapper og skælder ud hver mandag aften - fra 22.50 og en time frem. For sjette gang skal CTU-agenten Jack Bauer forsøge at redde hele den vestlige verden fra det totale kollaps. Og vi er helt med. Hvis vi kunne kravle ind i fjernsynet til ham, gjorde vi det. Med kuglerne flyvende omkring ørerne på os ville vi stille os helt tæt op ad den frygtløse bad-ass-helt og plaffe til højre og venstre - i den gode sags tjeneste naturligvis. Mens amerikanske film gentager sig selv med fortsættelser af succesfilm og genindspilninger gamle klassikere, går tv-serierne nye veje og prøver grænser af. Et aktuelt eksempel er FOX-produktionen ¿24 Timer¿, der på sjette sæson ruller over de danske skærme hver mandag aften. Men hvorfor er amerikanske tv-serier pludselig blevet så gode? - Flere af de amerikanske producenter arbejder i dag ud fra en relativ ny dramaturgi, hvor man med stor succes blander to gamle formater: Føljetonen og episodeserien, lyder vurderingen fra Palle Schantz Lauridsen, lektor i dansk ved Københavns Universitet. Han har i mange år beskæftiget sig med audiovisuelle medier og underviser blandt andet i medieanalyse. I føljetonen fortælles en historie over lang tid. Der er altså ingen afsluttede fortællinger undervejs, som man ser det i episodeserien. Når man blander dette lange handlingsforløb med korte og intense parallelle historier, får man et produkt, der hiver seere til skærmen. - Man har endelig fundet et koncept, der duer. Og så bliver det jo et spørgsmål om konkurrence, for det er dér, pengene er. Derfor ser vi så forholdsvis mange serier af denne type, siger Palle Schantz Lauridsen. Det er serier som ¿Lost¿, ¿Six Feet Under¿, ¿Sopranos¿ og ¿24 Timer¿, der for alvor har fået de amerikanske tv-seere frem i stolene. Og i Danmark er reaktionen den samme, når fortællingerne ruller over skærmen. - Fælles for dem alle er, at de præsenterer nogle mennesker og problemstillinger, de fleste af os kan identificere os med, siger Palle Schantz Lauridsen. - Samtidig satser de mest hårdføre af dem på at sammenkoble forbrydelse, storby og internationalt miljø med stærke actionorienterede plot. Og helten er handlekraftig - men også menneskelig og sympatisk. I Danmark har vi nærlæst denne opskrift. Med serier som ¿Taxa¿, ¿Rejseholdet¿ og ¿Forbrydelsen¿ har vi bevist, at også danske tv-serier kan være værd at bruge tid på. I sin tid - da ¿Taxa¿ blot var en ide på en lap papir - tog en flok danske filmfolk på studietur til USA. Man ville lære, hvordan man lavede ¿rigtige¿ tv-serier. - Her blev man jo præsenteret for splitscreen-optagelser - altså hvor man kan se flere parallelle historier på samme skærm. Det som vi blandt andet kender fra ¿24 Timer¿ i dag. Dengang mente man, det var for eksperimenterende for det danske publikum, men man er heldigvis blevet klogere siden da, siger Palle Schantz Lauridsen. ¿24 Timer¿ brager over skærmen hver mandag klokken 22.50 på tv 2.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...