De gratis glæder på tanken

De fleste servicestationer "forkæler" vaskebilisterne - og tager sig godt betalt

I de gode gamle dage var villakvarterenes vendepladser fyldt med ihærdige bilister, der til tonerne af Giro 413, gjorde deres biler rene med sæbevand, vaskeskind og bløde børster. Den tid er forbi. Nu kører omkring halvdelen af alle bilister til servicestationen for at få vasket bil og tendensen er stigende. I takt med at andelen af ældre bilister svinder ind og de unge bilister, der er vokset op med vaskehaller og blyfri benzin vinder frem, er det at vaske sin bil i hånden nemlig ikke længere in. - Der er en stigende efterspørgsel på vaskemarkedet. De unge gider ikke at stå på villavejen og vaske bil, siger direktør i HydroTexaco Niels Erik Sandal. Argumenterne for at bruge vaskehallen er mange. Miljømæssigt set er vaskehallerne gearet til at tage hånd om det beskidte vand, der ofte indeholder både olie og kemikalierester. Kamp om kunderne Nu er det langt fra sikkert, at den enkelte bilist tænker så meget over den miljømæssige fordel, der er ved at vaske i vaskehal. Det miljømæssige aspekt fylder da heller ikke meget i de forskellige selskabers markedsføring af vaskehallerne. De ved, at hvis de skal kapre kunder, skal der være andre argumenter. Hos alle de store selskaber er der således mange gratis glæder, og selskaberne kæmper hele tiden for at optimere tilbuddene til kunderne. Produktchef Martin Wendrich fra Q8 siger: En servicestation består typisk af tre ben. Butikken, brændstoffet og vaskehallen. Og for os handler det om, at kunderne får meget mere end bare en ren bil. Det skal både være enkelt og behageligt. Gratis kaffe Netop det behagelige er noget man slår meget på hos Q8: - Vi har haft et unikt koncept i flere år, der hedder servicekassen. Det er en kasse, der indeholder fem forskellige bilplejeprodukter, som man gratis kan låne her i butikken. Og så tilbyder vi gratis kaffe til de kunder, der vasker deres bil. Mere behageligt bliver det vel ikke, siger Martin Wendrich. Hos Statoil er man også klar over, at forholdene skal være i orden for at tiltrække kunderne. - Vi har et helt fast koncept med vores puslepladser. Der skal være adgang til støvsuger, sæbevand og børster. Bilvasken er i det hele taget et vigtigt konkurrenceparameter for os. Mens benzinpriserne svinger meget, er vaskepriserne stabile og især i forhold til vore erhvervskunder er det vigtigt, at der er, hvad der er brug for ved vaskehallen og, at det bortset fra støvsugeren, er gratis, siger Søren Bjelka, informationschef hos Statoil. Gratis pusleplads Også hos HydroTexaco er der helt faste rammer for, hvad man tilbyder af gratis ting til de vaskende bilister. - På puslepladsen er alting gratis, bortset fra støvsugeren, som man normalt skal betale for, men det er jo helt op til den enkelte station, om de ønsker at gøre det gratis for kunderne. Vaskepriser og service i den forbindelse er noget af det, vi konkurrerer på og som kunderne er opmærksomme på, siger direktør Niels Erik Sandal.