De har alle øje på børns adfærd

Skolefolk, dagplejere og pædagoger i den sydlige del af Thisted Kommune, arbejder i fællesskab på at blive klogere på mistrivsel.

1. maj 2012 08:00

- Jeg har hørt nogle ting, der helt klart vil få en klokke til at ringe hos mig, hvis jeg kommer ud for de situationer. Sådan lyder det fra dagplejer Lone Iversen, Agger. Hun er en af de 230 primære omsorgspersoner i den sydlige del af Thisted Kommune, der er med i et kompetenceudviklingsprojekt, hvis fornemme mål er at forbedre den forebyggende indsats i forhold til at støtte og hjælpe udsatte børn. Lone Iversen vil eksempelvis være særligt opmærksom, hvis hun får et barn i pasning, der er meget indelukket. Nemt barn - Normalt ville man tænke, at det er et nemt barn, men det kan netop betyde, at der er noget i vejen. Som dagplejer gennem 17 år har Lone Iversen ikke oplevet børn med alvorlige problemer. Hvis hun er i tvivl om noget, har hun konsulteret sin dagplejepædagog, der så kommer og hjælper med at observere og afklare situationen. Forleden dag deltog Lone Iversen i 2. modul af det projekt, som Thisted Kommune og Socialstyrelsen gennemfører for at udvikle kompetencer og viden hos dagplejere, lærere og pædagoger i børnehaver og fritidsordninger. Godt projekt - Det er virkelig et godt og positivt projekt. Man får noget ud af det, siger hun. I løbet af aftenen var der introduktion til Børnehåndbogen og Børnelinealen. Det er et par af de værktøjer, som personalet kan bruge, når de skal finde ud af, hvilke udfordringer der er i en aktuel situation med et barn, hvor høj grad af mistrivsel er der?, hvordan samarbejdet med forældrene skal/kan være?, hvilken indsats der skal til for at hjælpe? - og med hvilke aktører? Der er i høj grad brug for, at medarbejderne i skoler, børnehaver og dagpleje får større viden om deres rolle og handlemuligheder. Det viser et spørgeskema, som 185 af 230 medarbejdere har svaret på ved begyndelsen af projektet. Usikkerhed Kun 16 procent erklærede sig "helt enig" i udsagnet: "Jeg føler mig sikker på, i hvilke tilfælde jeg skal indsende en underretning. 33 procent svarede "delvist enig". Resten svarede hverken enig eller uenig, delvist uenig eller helt uenig. Jack Soleng, viceskoleleder i Bedsted, er særlig begejstret for den del af projektet, der betyder, at der er ansat to konsulterende socialrådgivere, hvoraf én har kontor på Bedsted Skole. - Det har været af stor betydning at have hende lige ved hånden, så man har kunnet vende nogle småting med, som man ikke synes, at man vil forstyrre familieafdelingen med. Arbejde med en case Jack Soleng har ligesom Lone Iversen deltaget i en tværfaglig studiegruppe, hvor man har diskuteret en bestemt "case" - en familie med fire børn i forskellig alder. - Det er meget interessant at høre, hvad de andre tænker om den samme case. Vi har jo nogle forskellige risikofaktorer, vi kigger efter, afhængigt af, om vi er på en skole eller i en dagpleje. I Jack Solengs gruppe var alle enige om, at forældrene langt tidligere i forløbet skulle have været inddraget som aktive medspillere. Han peger på, at det gode ved kompetenceudvikling også er, at der skabes netværk, og den enkelte kommer til at føle sig mere tryg ved at handle, når man føler sig bedre klædt på. - Der er ingen tvivl om, at alle sammen bliver skarpere og skarpere på de ting, vi kan gøre i dagligdagen for at støtte og hjælpe børnene.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...