De har ligget vandret i 80 år

Det Store Møbelhus har været i familien Hyttels eje i tre generationer

Sælger Klaus Josefsen, til venstre, ægteparret Tage Pedersen og Inge Hyttel sammen med sønnen Jesper Hyttel, som i dag står for den daglige drift.Foto: Kurt Bering.
Frederikshavn 30. september 2016 21:25

Med omkring 2000 kvadratmeter under tag er Det Store Møbelhus langt fra det største af sin slags.

- Jeg tror, det hedder sådan, fordi min morfars hus på Krystaltorvet i Sæby var tre en halv etage højt, og det har været noget af det hus dengang, fortæller Jesper Hyttel.

Han er tredje generation i familiefirmaet, der i denne weekend fejrer, at det er 80 år siden, Herluf Hyttel grundlagde firmaet.

Jesper Hyttels morfar, Herluf Hyttel, var møbelsnedker og barnebarnet husker endnu duften af træ og lak i på værkstedet.

Indtil 1992 var adressen Krystaltorvet, hvor firmaet havde vokset sig så stort, at det lå på begge sider af torvet. Samme år flyttede forretningen til den nuværende adresse over for Hotel Viking.

En møbelforretning var gået konkurs og huset havde stået tomt, men så lavede man et bytte med kreditforeningen, der overtog ejendommen på Krystal- torvet.

43-årige Jesper Hyttel står for den daglige drift sammen med sælgeren Klaus Josefsen, og de suppleres af en chauffør og en ungarbejder om eftermiddagen.

Forældrene, Tage Pedersen og Inge Hyttel, ejer stedet endnu og giver en hånd med en gang imellem, men ellers er forretningen i gang med et generationsskifte.

Om der bliver endnu et generationsskifte er uvist.

- Nu er min datter kun fem et halvt år gammel, og hun er mere optaget af sin mors arbejde på havnekontoret i Frederikshavn, hvor man kan se skibene sejle forbi, siger Jesper.

Selv har han aldrig været i tvivl om, hvad han skulle være, når han blev stor.

- Det har ligesom altid ligget i kortene, at jeg skulle ind i firmaet. Jeg begyndte som arbejdsdreng og kom i lære efter handelsskolen, så jeg har ligesom været her altid, fortæller Jesper Hyttel.

På spørgsmålet, om de har en trofast kundeskare, svarer Jesper Hyttel.

- Trofaste kunder findes ikke længere. Folk har tit undersøgt tingene på nettet, før de kommer, men så håber vi, at det kommer igen senere. Vi er ikke dyrere end de andre, så vi konkurrerer på at give en god service, hvor vi bringer, pakker ud og monterer for kunderne.

gong

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...