De innovative: - AAU savner kommercielle kompetencer

Niels Buus, administrerende direktør for Gatehouse i Nørresundby, kan glæde sig over, at det fremover bliver software fra Nørresundby-firmaet Gatehouse A/S, der skal holde styr på skibene rundt om Alaskas næsten 50.000 kilometer lange kystlinie.Foto: Henrik Bo

Niels Buus, administrerende direktør for Gatehouse i Nørresundby, kan glæde sig over, at det fremover bliver software fra Nørresundby-firmaet Gatehouse A/S, der skal holde styr på skibene rundt om Alaskas næsten 50.000 kilometer lange kystlinie.Foto: Henrik Bo

NORDJYLLAND:Kun for godt 30 procent af de innovative virksomheder i Nordjylland spiller forsknings- og uddannelsesinstitutioner en rolle, når de sender nye produkter på gaden. I ingen andre regioner spiller institutionerne så lille en rolle. Den indirekte lussing sender Nordjyllands innovative virksomheder til Aalborg Universitet i Økonomi- og erhvervsministeriets nye regionalpolitiske vækstredegørelse. Rektor åben for ny MBA Forklaringen på Aalborg Universitets begrænsede betydning som innovationspartner er ifølge Niels Buus, administrerende direktør for udviklingsvirksomheden Gatehouse i Nørresundby, at universitetets kommercielle kompetencer ikke står mål med dets tekniske. - Jeg er overrasket over resultatet, men en del af forklaringen kan være, at universitetet mangler forretningsmæssige kompetencer. På det teknologiske område tiltrække universitetet forskere og studerende fra hele verden. Det burde det også kunne på de forretningsmæssige uddannelser, siger Niels Buus, der også er bestyrelsesformand for NORcom, en sammenslutning af nordjyske virksomheder inden for trådløs kommunikation. Han ser gerne, at Aalborg Universitet udbyder en MBA, der fokuserer på de forretningsmæssige muligheder i højteknologisk forskning. En tanke, der ikke afvises af Finn Kjærsdam, rektor på Aalborg Universitet. - Det lyder spændende. Og i den udstrækning, der er kunder til en sådan uddannelse, er jeg lydhør. Netop de forretningsmæssige uddannelser arbejder vi lige nu på at forstærke, siger Finn Kjærsdam, der undrer sig over de innovative virksomheders dom over universitetet. - Vi har et meget stort samarbejde med erhvervslivet via studerende, der skriver projekter for virksomheder. Og så er vi oven i købet det eneste universitet i Danmark, der samarbejder med virksomheder i alle landets regioner, siger Finn Kjærsdam. Penge i kassen Per Gernow, tidligere direktør for biotech-virksomheden Neurodan, er hård i sin vurdering af Aalborg Universitet. - Der forgår megen innovation, men hvor meget bliver ført ud i livet? I sidste ende handler det om at skabe noget, der giver penge i kassen. Forskerne på Aalborg Universitet er ekstremt innovative, men jeg har ikke set ret mange, der er i stand til at arbejde struktureret og bære en idé frem til et produkt, siger Per Gernow, der foreslår, at ingeniørstuderende samarbejder med studerende fra erhvervsstudierne. - På den måde får de studerende på de tekniske fag en forståelse for, hvilke forretningsmæssige kompetencer det er nødvendigt at inddrage på et tidligt tidspunkt i forskningen, hvis det skal ende med et produkt, siger Per Gernow.