EMNER

De lærer selvværd

Elever lærer via computerspil at arbejde i team

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Det er en skrøne, at piger ikke er til computerspil.

Eleverne i 8. klasserne på Dronninglund Skole har i to dage spillet computerspil. Men det er skam også lærerigt. Det forsikrer klasselærer Lillian Kristensen Når børnene spiller computerspil som f.eks. Hitman, lærer de det, nutidens erhvervsledere står og råber på, nemlig omstillingsparathed, evnen til at indgå i mobile team, tro på sig selv, evnen til at sælge en strategi samt forstå en information. Og eleverne er enige i, at de har lært meget ved computerspillet. - Temaet for dagene, hvor eleverne har deres egne computere med, er kønsroller og computerspil i undervisningen. Det umiddelbare indtryk er, at computerspil ikke er domineret af drenge. Én af dem, der er bidt af det, er Trine Lisberg. - Jeg var hos et familiemedlem, hvor jeg prøvede, og fandt ud af, at det var spændende at spille. Trine Lisberg siger, at hun ikke har problemer med at skelne mellem virkelighed og fiktion. - Et spil vil aldrig kunne animere mig til at gøre noget dumt. Mikkel Mogensen siger, at det er godt, at flere spiller samme spil. - Hvis man kommer i klemme, kan man altid spørge andre om hjælp. Selv om man spiller computerspil er der også tid til at dyrke sport. - Det er vigtigt med motion, siger Trine Lisberg og Stefan Jørgensen samstemmende. De spiller begge håndbold i Dronninglund. For Jonathan Buie er World War Craft absolut det foretrukne spil. På spørgsmålet om, hvor lang tid, der bruges på computerspil, fortæller Marie Andersen: - Jeg kan godt bruge et par timer om dagen. Frederik Wiese: - Jeg deltagerne gerne i private computerpartyer. Her har vi det altid sjovt. Mikkel Mogensen tror på, at den enkelte person bliver mere frigjort gennem computerspil. - Man lærer forskellige roller. Frederik Wiese er blevet bidt så meget af computerspil, at han godt kunne tænke sig selv at udvikle computerspil. Eleverne er enige om, at et par dage med computerspil er med til at give ny energi til skolearbejdet. Eleverne lærer også nye it-færdigheder, men de tilegner sig også kompetencer inden for strategi, forhandling, samfundsopbygning og andre temaer, som indgår i computerspillene. Eksperter slår fast, at selv om læreren fortsat skal styre undervisningen, giver computerspillene mulighed for en højere grad af aktiv læring end traditionelle undervisningsmidler. Ved traditionel undervisning taler læreren 60-80 procent af tiden, men ved computerspil, er det via elevernes egne aktiviteter, der opnåes læring. Op til dagene med computerspil har eleverne arbejdet med bogen "Fra bog til film". Lærerne Lillian Kristensen og Jane Guldborg, der har de to klasser i dansk, har i denne tid hjælp af to praktikanter Kristian S. Wilsen og Morten T. Hartmann fra University College Nordjylland - tidligere Aalborg Seminarium. De lærer også noget med computerspillene. - Og det vi lærer, kan vi få glæde af senere i forløbet, fortæller de.