Trafikulykker

De leger stadig med lastbiler

Forening af lastbil-interesserede samler materiale om lastbiler i Vendsyssel, men de samler også rigtige lastbiler

Små og store drenge har altid interesseret sig for små og især store maskiner. Men at der på to-tre år skulle blive 50 medlemmer i en forening af lastbil-interesserede i Hirtshals var over al forventning. - Det er imponerende, at vi kan samle så mange chauffører, der kommer her i klubben for at snakke og bytte løgne-historier, smiler vognmand Bent Petersen, Hirtshals. En Scania-Vabis Men foreningen Nordjysk Lastbilnostalgi laver flere andre, mere seriøse ting. De samler på billeder af lastbiler i Vendsyssel - og så samler de også gamle lastbiler. Som mekaniker er Bent Petersen bare én af mange i værkstedet over for klublokalet på havnen. - Det tog et par år at sætte en Scania-Vabis fra 1966 i stand. Den fandt jeg i Thisted som kranbil. Alle dele er originale - undtagen solskærmen. Vi fik den polsteret i Smidstrup og malet hos Jørgen Jeppesen her i byen - nu er den køreklar, fortæller vognmand Peter Mortensen, Hirtshals, der ejer bygningerne, hvor klubben holder til. Projektet lige nu er en Mercedes fra 1954, der er sandblæst og delvist malet. - Den er købt af Bent Rishøj, Hjørring, der fandt den i en lade i Sæby - den har i sin tid blandt andet kørt med mursten fra Vrå Teglværk. Men nu er den foreningens. Vi er ved at lave en åben last-kasse til den - og laver en lukket kølehus-kasse til Scaniaen, så de ser ud som dengang. Vi skulle da gerne være færdige i foråret, forklarer de. Det er planen at deltage med bilerne til veteranbiltræf i Silkeborg til sommer. - Vi har været med i Gjern de seneste år i september. Sidste gang havde vi mange besøgende, for vi havde vores egen udstilling på et lukket lad, siger foreningens formand, Per Thomsen. Lastbiler som tapet Klubhusets vægge på Læssevej er plastret til med billeder af gamle lastbiler og mærkater - ja selv på kaffe-krusene er der en lastbil, som er foreningens logo. Det er en grøn Chevrolet, som Chr. Engbjerg brugte fra 40'erne. Lasten og anhængeren ligner gamle cirkusvogne. - Ja, dengang lavede de overdækningen af træ, og så brugte de tør-is til afkøling. Som i andre brancher er der sket en fantastisk udvikling de seneste 20-30 år. - Førhen var alt enkelt i bilerne, der var mere hårdføre. De fleste chauffører kunne selv reparere, fortæller Peter Mortensen. - Ja, man skulle bare have hammer, svensknøgle og knibtang - og så finde noget ståltråd, siger vognmand Jens Tidemann, Ilbro med et smil. - Nu er alt computer-styret. I førerhuset nu om dage er der blandt andet mikro-ovn, kaffemaskine, køleskab, luftfilter, tv og stereo, klima-anlæg, fart-pilot, luftaffjedring, sæder og rat kan justeres. Nye tider Den nyeste generation af lastbiler får også varme-spejle og snekæder på ved et tryk på en knap. - Og de laves så de automatisk bremser, hvis de kommer for tæt på den, der kører foran. De nyeste sætter selv hastigheden ned, hvis vognen begynder at krænge. - Dengang kunne vi køre til grænsen på syv timer, hvis vi stod op på pedalen. Nu kan man læne sig tilbage - og det tager fire timer, forklarer Jens Tidemann. - Nu er der jo også fartskrivere - dengang kørte man, til man var træt. Så længe man syntes, man kunne holde til, tilføjer Tommy Christensen, der har været vognmand i Stenum i 27 år. - Jeg var arveligt belastet: Både min far, min onkel og fætter var chauffører - ja, selv min mor kørte, fra Hjørring til Skagen for Eskofot. Men da skulle vi også klare det hele med håndkraft. Nu har man jo hejseværk til at læsse af og på. Før læssede de selv, men nu kommer chaufførerne oftest bare med trækkeren foran og kører ti minutter efter, for firmaet har selv læsset varerne på traileren. Og på samme måde ved afleveringen i ind- og udland. De snakker også om, hvordan bilerne er blevet større. - Før kørte vi med op til med 13-20 tons - plus 12 med anhænger og tre aksler. Men så blev det tilladt at køre med op til 38 tons også indenlands. Nu kan de køre med 54-60 tons med trailer og op til syv aksler. Så der er blevet færre vognmænd - og i øvrigt også færre fabrikker, der laver lastbiler, siger Jens Tidemann. - Tilsvarende var det normale 130-250 hestekræfter. Nu er alle over 400 og op til 700 hk. Stor samling Han husker, at der i Kruså kunne være 55 biler nordenfjords fra med fisk. Nu er der måske fire-fem lastvogntog, men altså tre gange så store. Jens tilføjer, at hver person i Danmark får transporteret godt 100 kilo hver dag - så der skal noget til. - Men mange mennesker har det med lastbiler som med blod: Det er livsnødvendigt, men vi kan ikke lide at se dem. Lastbiler støjer, sviner og fylder. John Sofussen, Vrå og Tommy Christensen har deres eget projekt i gang: - Vi vil samle billeder og oplysninger om alle lastbiler og vognmænd i Vendsyssel. Men jeg har "kun" 80.000 billeder, så der er stadig lang vej, griner John og viser en af sine 450 mapper frem. Hver by har en mappe for sig, blandt andet Hellum, Stenum, Hirtshals, Hundelev og Vrå. - Alene i Hellum var der ni vognmænd. Vi har de fleste af deres biler, og det er også spændende at se, hvem der overtog forretningen. John Sofussen og Per Thomsen deler i øvrigt en lignende hobby: De samler på gamle model-biler - selvfølgelig helst lastbiler. Og rigtig mange fine Tekno-biler iblandt. Skurvognssnak Og så begynder snakken om, at mange vognmænd gav deres biler navne førhen. - Der var en skilte-maler i Sæby, som kunne håndmale både navne, vægt og de andre ting på siden, beretter Jens. - Lastbilen kunne få konens eller børnenes navne. Egon Olsen i Skagen kaldte sine noget med -boen, f.eks vendelboen. I sin tid var der Himmelloppen i Mygdal, og i Frøstrup var der kal'daskeren og senere "Æ dasker", og så er der Frederik Sørensens biler med blandt andet banditten, piraten og burgøjseren. Det står med lys på over førerhuset, smiler de. - Snakker I om mig, afbryder Henrik Hedemann, der kører Burgøjseren. Og så fortsætter snakken lystigt. Lastbil-entusiasterne har flere projekter i gang. Uden for står en del af en cementbil, som de vil gøre færdig med Aalborg Portland mærker. Og fra Fyn har de fået en Scania redningsbil fra 1977, der er fra Sæby. - Vi sætter også en billig trailer i stand - den står os i 55.000 kr., men det får vi nok hjem i sponsor-reklamer. Så laver vi udstilling i den og kan tage rundt til markeder og andre arrangementer, håber Jens. - Husk også at skrive, at vi efterlyser historier og billeder af lastbiler, tilføjer Per Thomsen.