Motionsidræt

De løber stærkt hos Newline

En kraftig stigning i antallet af løbere stiller yderligere krav til udbuddet af det tøj og udstyr, som anvendes. Ledelsen i den nordjyske producent Newline løber stærkt for at være foran.

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Salgs- og marketingdirektør Jesper Blicher Dahl (tv) og udviklingsdirektør Helge Petersen med nogle af Newlines nye modeller, hvor kunstfibre suppleres med fibre af bæredygtig bambus og genbrugsmaterialer, som fibre af plastflasker.

En af de store indvendige vægge hos sportstøjsproducenten Newline i Langholt er dette efterår dækket med skitser, farveprøver, ideer og konkrete forslag til de kollektioner, som professionelle løbere, motionister og cyklister får lov at boltre sig i til foråret - 2011. - Det er nødvendigt at være foran på flere måder, siger udviklingsdirektør og stifter af Newline, Helge Petersen. For at understrege pointen lægger han flere helt nye jakker og forskellige vareprøver ud på det store bord midt i udviklingsafdelingen for at vise i hvilken retning Newline bevæger sig. Der er nemlig dømt bæredygtighed og miljøhensyn i denne del af tøjbranchen, og det kommer der højst overraskende resultater ud af. Bambus og kaffegrums Det er spændende materialer, der kommer på bordet i Langholt, for der er tale om tekstiler, der er lavet af fibre fra recirkulerede plastflasker, fibre af bæredygtig bambusrør og af affaldsproduktet kaffegrums. Ja, den er god nok, og det er også det stykke stof af kaffefibre, som Helge Petersen viser frem. En fremtidig mulighed bliver også at anvende fibre af skallen fra kokosnødder, men det har endnu ikke fundet vej til produktionen. Materialerne rummer en klar historie om genbrug og bæredygtighed, men ufortalt ligner materialerne de kendte tekstiler, som allerede anvendes. De fungerer på hver sin måde lige så godt som de allerede anvendte materialer som polyester og bomuld, der indgår i produktionen af sportstøj. Og de bruges først og fremmest der, hvor det skaber en bestemt funktionalitet. Tre nøgleord Hos Newline er der tre fundamentale hensyn, der går igen i produktionen af sportstøj. - Det primære hensyn er at skabe funktionelt og godt designet tøj til brugerne. Det andet er at tage højde for, hvilke påvirkninger løbere eller cyklister udsættes for, som f.eks. solens skadelige UV-stråler og kulde eller varme. - Det sidste er hensynet til miljøet, og den dimension får stadig mere plads i forbrugernes bevidsthed og i vores. I dag er de fleste syntetiske fibre jo oliebaserede, hvorfor vi er nødt til at tænke i brugen af andre ressourcer end olie. Hvad har vi ellers, som ikke ødelægger miljøet og som er biologisk nedbrydeligt? Bambus dyrkes og vokser helt naturligt mange steder. Kokosnødder og kaffegrums synes der at være nok af. Derfor bliver vi ved med at produktudvikle i takt med at teknologien åbner for nye muligheder, siger Helge Petersen. Nye egenskaber Bambusfibre har i øvrigt vist sig at have en egenskab, som de syntetiske metervarer mangler i en vis udstrækning, nemlig at bambusfibrene hæmmer dårlig lugt. Helge Petersen smider den ene sko og viser, at han selv bruger Newline sokker, der er fremstillet af en blanding af syntetiske fibre og bambus. - Vi lægger også bambusfibre ind i vores stoffer til f.eks. jakker, og på den måde fjerner vi en del af kropslugten samtidig med, at det beskytter mod UV-stråler. Den samme effekt ved vi, at kokosfibre har, fortæller udviklingsdirektøren. Med til udviklingen af funktionaliteten hører også nyrevarmere, der kan fås i kolektionen af tøj til koldt klima. Der er udviklet fibre, der køler kroppens temperatur med et par grader – beregnet til varme klimastrøg. Og så er der også blevet plads til en iPod i en af jakkerne med joystick på ærmet til at styre musikken, og der arbejdes med udviklingen af en sports BH med plads til iPod i kavalergangen. Udvikler sig med løberne Newline forsøger ikke alene selv at være nogle skridt foran i udviklingen af deres produkter, de går direkte til brugerne for at hente inspiration, og det er der rig lejlighed til hvert år, fortæller salg- og marketingsdirektør Jesper Blicher Dahl, der er medejer af Newline. - Det betyder utroligt meget for os at være med ude, hvor løberne er. Det er der, vi får vores inspiration. Det er der, vi har mulighed for at fortælle om det, vi laver. I Danmark alene er vi ude til omkring 100 løb om året. Her kommer vi tæt på vores målgruppe og får føling med, hvilke krav de stiller og hvad der er vigtigt for dem. Vi har et ambassadørkorps af frivillige, som løber med, og vi har på den måde en kontakt til forbrugerne. Det er i øvrigt meget sværere at sætte løbere i bås i dag end det var tidligere. Der er flere, der løber på hver deres måde og med hvert deres ambitionsniveau. Derfor udvikler vi også produkter til de forskellige typer af løbere, siger Jesper Blicher Dahl. Kvinderne løber forrest Da Helge Petersen startede Newline i 1981 var det primært tøj til herrer og salget af tøj til kvinder var småt og af unisex-typen, som også mændene skulle kunne bruge. Sådan er det ikke længere. - Kvinderne har flyttet sig meget på dette område. De tør vise sig i bybilledet iført løbetøj. Det gjorde de ikke for 30 år siden. Der findes en række kvindeløb i dag, og der er en enorm tilslutning til disse løb. Det er fantastisk at se, at når kvinderne løber, så kan det udvikle sig til mere for hele familien, hvor mændene passer børnene, mens mor løber og hvor børnene også får en oplevelse – og måske får en løber ind med modermælken, siger Helge Petersen. Han mener, at hvor mændene for 30 år siden ikke havde nogen coachrolle overfor kvinderne, så er der stor sandsynlighed for i dag, at hvis kvinden i huset begynder at løbe, så løber hele familien populært sagt med. Altså bliver både manden og børnene aktiveret. - Den tendens er meget klar og viser sig i både deltagerantallet til løbene og i bybilledet. Og generelt er gruppen af løbere i dag den største og den sport, der vokser mest i dag i Europa. Løb har ingen alder, det har intet køn længere og det har ingen speciel social status. Løberne kommer fra alle samfundslag, og der er ingen tvivl om, at det er under vandring og voksende, siger Helge Petersen.