De oversete muligheders Tyrkiet

Potentialet er enormt, men af uvidenhed går danske virksomheder uden om Tyrkiet

KØBENHAVN:Danske virksomheder burde stå i kø ved grænsen til Tyrkiet for at etablere sig i landet. Potentialet er kæmpestort med en økonomi, der gennem de seneste år har lagt sig i overhalingsbanen i forhold til samtlige andre EU-lande. Nøgleordene er: Stærkt stigende vækst, økonomisk stabilitet og en veluddannet arbejdsstyrke. Trods den gode udvikling er interessen fra de danske erhvervsvirksomheder i bund. På nuværende tidspunkt har færre end 20 virksomheder enten produktion eller handel med landet - kun Carlsberg og Grundfos har egentlig produktion - mens f.eks. Novo Nordisk nøjes med et kontor i landet. Den manglende interesse skyldes ikke, at tyrkerne byder udenlandske virksomheder elendige vilkår. I stedet begrunder generalkonsul Lars Rafn fra det danske handelskontor under Danmarks Eksportråd i Istanbul situationen med "uvidenhed og fordomme". - Jeg må konstatere, at Tyrkiet simpelthen er et overset marked. Det skyldes en kombination af, at dansk erhvervsliv ikke kender til de faktiske forhold og potentialet i landet. Samtidig tror jeg absolut også, det handler om, at vi i Danmark har flere fordomme om Tyrkiet, end vi umiddelbart tror, siger Lars Rafn. Han understreger, at der er stor forskel på de tyrkere, som vi møder i Danmark, og dem, vi møder i en storby som eksempelvis Istanbul. De tyrkere, som danskerne møder i Danmark, er ikke alle "de bedste repræsentanter eller ambassadører for Tyrkiet", mener han. - De tyrkere, som i tidernes morgen kom til Danmark, kom ude østfra eller i hvert fald ikke fra storbyerne. Og det Tyrkiet, som man oplever i dag, sådan 20-30 år efter, har jo forandret sig på stort set alle områder. Så de tyrkiske forretningsfolk, som de danske eksportører vil møde, er jo særdeles veluddannede og meget internationalt orienterede, siger Lars Rafn. Dynamiske unge Og tallene giver ham ret, for mens der er langt mellem gymnasie- og universitetsuddannelserne i den ældre tyrkiske befolkning, så kommer den unge generation buldrende og indtager både gymnasier og universiteter med stor selvfølgelighed. Endnu ligger uddannelsesniveauet hos de 25-34-årige ikke på linje med Danmark, men Tyrkiet er på vej og kan sammenligne sig med EU-lande som Tjekkiet og Slovakiet. Samtidig viser en række økonomiske nøgletal, at landet er på vej op i den europæiske elite. Ud over at landet på verdensplan kun overgås af Kina i forhold til økonomisk vækst, viser beregninger fra arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI), at efter en økonomisk krise i februar 2001 har den tyrkiske økonomi været i vækst lige siden. Vækst på ni procent Sidste år lå væksten i BNP på knap ni procent, mens Danmark, der ligger lunt i svinget med en sund økonomi, "blot" havde en vækst på to procent. Og selv om DI venter lidt lavere vækst i BNP de kommende år på omkring fem procent, kommer Tyrkiet til at ligge væsentlig højere end de øvrige EU-lande, der ventes at få en vækst i BNP på under tre procent. Derfor er DI også på banen for at anbefale de danske eksportvirksomheder at interessere sig for landet, hvad enten det handler om at etablere en egentlig produktion i landet eller at forsøge at afsætte varer til den godt 70 millioner store tyrkiske befolkning. Eksportfremstød Det kombineres med en række eksportfremstød over de kommende år, hvor DI vil sætte Tyrkiet på landkortet i samarbejde med Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet. - Vi vurderer, der er et stort potentiale for en række danske industrier eller brancher. Det er et potentiale, der er der lige nu, og som kun bliver større, hvis Tyrkiet får optagelses-go fra EU. Helt konkret står vi over for at igangsætte en større afsætningsmæssig indsats på Tyrkiet, hvor vi sætter fokus på en række sektorer over en to-tre årig periode, siger markedskonsulent Jesper Sørensen i DI. Første trin i fremstødet bliver i forhold til bilindustrien. Tyrkiet er nemlig en meget stor producent af biler, både japanske, koreanske og europæiske bilproducenter producerer i Tyrkiet på nuværende tidspunkt. Derfor vil DI forsøge at åbne markedet for danske underleverandører. Men også blandt andet energi- og miljøområdet, fødevareindustrien og sundhedsområdet er interessant for danske eksportvirksomheder, vurderer DI. På nuværende tidspunkt har Danmark den laveste eksport overhovedet til Tyrkiet i forhold til de øvrige 14 "gamle" EU-lande. Eksporten fordeler sig hovedsagelig inden for næringsmidler, kemikalier, farve- og garvestoffer samt medicinske og farmaceutiske produkter. /ritzau/