De skar sig en niche på markedet

Jydsk Barberblade-Fabrik klarer sig godt på håndværksmæssig kvalitet

AALBORG:En fabrik, der ikke sælger det, som firmanavnet indikerer. En fabrik, der var tæt på en lukning for 20 år siden. En fabrik, der beskæftiger en halv snes ufaglærte på jern og metalområdet. En fabrik, der er midt i et generationsskifte. Et firma, hvis navn kunderne i USA og Frankrig knap nok kan udtale. Er det noget at skrive om. Ja, bestemt for det går rigtig godt for Jydsk Barberblade-Fabrik i Aalborg. En mindre virksomhed, som med 13 medarbejdere stabilt og sikkert producerer det, som kunderne - primært i udlandet vil have og som tjener et overskud, der ligger på et fornuftigt niveau. - Når vi præsenterer firmaet over for dem, der ikke kender det, siger vi altid Jydsk Barberblade-Fabrik - Vi producerer IKKE barberblade, men skarpe klinger til skrabere og værktøj, forklarer den 36-årige Margit Sigaard, der sammen med Morten Thomsen på 42 år er godt på vej til at overtage virksomheden fra den nuværende ejer, Henning Iversen. Det var Henning Iversen, der for mere end to år siden tog initiativet til, at de to medarbejdere i virksomheden kunne overtage Jydsk Barberblade-Fabrik - hvis de ville og kunne. Generationsskifte - Jeg ville gerne trappe lidt ned og på et tidspunkt gå på efterløn, så det var naturligt for mig at orientere de to ledende medarbejdere om mine planer, forklarer Henning Iversen. - Morten og jeg blev kaldt ind på kontoret til Henning, der forklarede, at han på sigt ville sælge virksomheden og langsomt trappe ned arbejdsmæssigt, forklarer Margit Sigaard, der ikke var sen til at se muligheden for at hun kunne drive virksomheden videre sammen med Morten Thomsen - i Henning Iversens ånd. - Mortens styrke var i produktionen og min ved salg og administration, så det var naturligt, at Morten Thomsen og jeg fik drøftet muligheden igennem, husker Margit Sigaard. Margit Sigaard havde dengang været i virksomheden i 14 år og Morten Thomsen havde gennem 10 år opnået ansvar for produktionen af de skarpe klinger, som fortrinsvis anvendes af professionelle vinduespudsere, malere og dekoratører. - Jeg synes, at det var en stor chance, som jeg ikke kunne lade gå fra mig, selvom det var en stor beslutning, husker Morten Thomsen. - Men efter at have snakket med familien, blev Margit og jeg enige om at tage springet, selvom vi dengang ikke vidste, at processen med papirarbejdet og godkendelse skulle tage næsten to år. To års papirnusseri Så lang tid gik der faktisk fra tidspunktet hvor Henning Iversen og de to kommende ejere blev enige om betingelserne, til at alle myndighederne havde godkendt modellen for generationsskiftet. - Det var lige ved at slå os ud undervejs, husker Margit Sigaard. - Fordi vi undervejs tvivlede på, at det kunne lade sig gøre og i så fald ville alt falde til jorden, eller vi skulle starte forfra med at opnå enighed omkring en ny model. Samtidig var det jo sådan, at vi hverken kunne eller måtte fortælle noget om vores planer til nogen. Det var en hård tid, og jeg tror faktisk, at det kun lykkedes, fordi det var interne købere som os, der var på banen. De eksterne købere ville ikke have haft den nødvendige tålmodighed. Henning Iversen besidder fortsat 67 pct. af aktierne, mens Morten Thomsen og Margit Sigaard ejer lige mange af de resterende aktier. Der er så aftalt en glidende overgang, så virksomheden helt er på de unges hænder i løbet af kommende måske seks år. Der er nemlig lagt en køreplan, som man følger. Det stod ellers ikke skrevet i stjernerne, at Margit Sigaard skulle ende op med at blive administrativ- og salgsleder af en produktionsvirksomhed. Hun havde prøvet at være aerobic instruktør og havde arbejdet på et hotel i Tyskland og receptionist på Hotel Hvide Hus, før karrieren tog fart hos Jydsk Barberblade-Fabrik. - Jeg kan godt lide at være selvstændig og sætte mig nogle mål - men samtidig skal der være tid til familien, siger Margit Sigaard. - Derfor var det drøftelserne med familien, der var blandt de vigtigste og afgørende faktorer, da vi skulle beslutte at indgå som nye ejere. Ingen udflytning Jydsk Barberblade-Fabrik må jo ellers siges at være blandt de virksomheder, som nogen i dag vil råde til at flytte sin produktion til et lavindkomstland, men: - Al den snak om outsourcing og globalisering er slet ikke relevant for os, mener Henning Iversen. - Vi har veldefinerede kvalitetsprodukter - tynde, skarpe klinger, som vi producerer i forholdsvis små serier, som er skræddersyet til vores kunder i store dele af verden. Det kan slet ikke betale sig at flytte vores produktion til Kina eller andre steder, fordi vi kvalitetsmæssigt hele tiden skal være tæt på produktionen, forklarer Henning Iversen, der gerne langer ud efter de pessimister i landsdelen, der ikke tror på industriproduktion i Danmark om få år: - Det er ikke alle produkter, der er hightech eller skal indeholde masser af IT. Om 25 år vil der være rift efter dem, der kan de gode håndværk og som kan producere kvalitet, hævder Henning Iversen. Jydsk Barberblade-Fabrik har selvfølgelig - i forhold til navnet - en fortid som producent af barberblade. Virksomheden stammer tilbage fra 1930erne i Løgstør. I 1934 blev firmaet købt af en aalborgensisk automobilforhandler og flyttet til Aalborg midtby. Siden 1971 har fabrikken ligget på Mineralvej i Aalborg. Henning Iversen kom til virksomheden i 1982, hvor han fik til opgave at lukke den ned stille og roligt - men han valgte i stedet for at se muligheden for at køre fabrikken videre med et ændret koncept, på et tidspunkt, hvor den store amerikanske virksomhed Gillette med et patent havde sat sig på markedet for barberblade. Væk med barberblade - Så vi stoppede produktionen af traditionelle barberblade i 1984 og satsede i stedet for på de skarpe stålklinger til vinduespudsning, malerarbejde og en del specialklinger til industrien - og det er gået godt lige siden, forklarer Henning Iversen. Jydsk Barberblade-Fabrik eksporterer 85 procent af sin produktion primært til USA men også til Frankrig og resten af Europa. - Vores specielle navn og vores produkter er kendt, men måske udtaler kunderne bedst vores forbogstaver JBF frem for hele firma-navnet, erkender Margit Sigaard, der gennem flere år har fulgt med Henning Iversen på kundebesøg rundt omkring i verden for at lære ham kunsten af. - Vores stærke sider er, at vi produktudvikler sammen med kunden, at vi kan slibe klingerne skarpe på to sider, og så er vi hurtige til at stå på kundens adresse kort efter, hvis de er fremkommet med et eller andet kritikpunkt - og så løser vi opgaven, forklarer Morten Thomsen., der oprindeligt er uddannet værktøjsmager og teknonom og tidligere har været ansat hos Ginge i Brønderslev. - Allerede efter jeg havde været her i 14 dage viste Henning mig den tillid, at jeg fik ansvaret for produktion og indkøb, mens han var på forretningsrejse i 14 dage, husker Morten Thomsen, som godt kan lide, at det er en lidt speciel produktionsproces, der er på fabrikken. - Eksempelvis bruger vi undervejs i produktionen oksehuder til at pudse klinger med, og da den kvalitet, som vi skal bruge, ikke er nem at opdrive - så måtte jeg på et tidspunkt købe store paller med skind for at være sikker på at kunne producere - så nu har vi til de næste 50 år! Penge til udvikling Margit Sigaard og Morten Thomsen tror på fremtiden for virksomheden og de 13 ansatte. Men der skal selvfølgelig ske en løbende udvikling. - Kvalitet, produktivitet og gode relationer til kunderne, det er nøgleordene for os og så vil vi gerne synliggøres. Vi satser på at forsøge at kombinere nye forretningsområder med nye produkter, nye kunder til vores eksisterende produkter og nye produkter til slutbrugere. Vi har eksempelvis et stigende salg til zoo-branchen, så det ville jo være herligt også at kunne afsætte på andre markeder indenfor denne branche i fremtiden. Produktudvikling er en af de store udfordringer for de mindre virksomheder, mener Margit Sigaard: - Det koster penge at udvikle et nyt produkt og at føre det til succes i den store verden. Derfor er netværk med andre virksomheder og et tættere sammenspil med vidensmiljøer på universiteter og de mindre, men innovative virksomheder meget vigtigt for ekspansionen. Men hvad med navnet, Jydsk Barberblade-Fabrik, står det ikke i vejen: - Navnet er en del af sjælen i vores virksomhed - så det holder vi fast i indtil videre - prøv bare at udtale det enten på engelsk eller fransk - det er noget, som kunderne kan huske. Men i øvrigt er vi ikke bange for at bruge ordene: the world leader in professional scrapers!