De små butiksejere fortørnede på PBS

PBS trækker penge på butikkernes konti uden at informere tydeligt - svært at holde regnskab

Gem din bon, når du er ude og handle.

Gem din bon, når du er ude og handle.

KØBENHAVN:Dansk Handel & Service og flere små forretninger er utilfredse med, at PBS har trukket penge ud af forretningernes konti uden at informere om det på forhånd. I PBS mener man dog, at man har gjort opmærksom på, at beløbet - som dækker et årsabonnement - trækkes. Men alligevel vil PBS overveje at informere kunderne bedre. Ole Nielson fra Holbæk Tropehus opdagede i sidste uge, at der var forsvundet cirka 600 kroner fra butikkens konto. Efter lidt detektivarbejde fandt han frem til, at beløbet var trukket af PBS. Ole Nielson er fortørnet over, at PBS hverken har sendt bilag eller kvittering på beløbet. - Jeg er sur over, at PBS bare kan gå ind og trække penge på folks konti. Jeg føler mig fuldstændig røvrendt, siger Ole Nielson ifølge DR Regionalen. Han bliver blandt andet bakket op af Karina Bang, der har en bagerforretning i Holbæk. Hun synes, det er svært at lave regnskab, når hun ikke ved, hvad beløbene står for. I Dansk Handel og Service (DH&S), som organiserer mange små forretningsdrivende, opfordrer man PBS til at gøre det bedre. - Hvis der er nogle af PBS' kunder, der ikke føler sig godt nok informeret, så er der ikke blevet informeret godt nok. Kunden har altid ret, og det er vel i PBS' egen interesse, at virksomhedens kunder føler sig godt behandlet, siger chefkonsulent i DH&S Henrik Hyltoft. Han synes det ville være en god idé, hvis PBS fremover skriver et brev til forretningerne, når der trækkes penge. Årsabonnement Ifølge PBS er der tale om et årsabonnement, som butikkerne skal betale for at få lov til at modtage Dankort. Årsabonnementet blev indført sidste år, efter at Dankort-gebyret faldt bort. PBS informerede i den forbindelse om, at betalingen for abonnementet ville blive trukket på forretningernes konti. Men den aktuelle kritik fra de fortørnede forretninger får alligevel PBS til at overveje, om der skal skrues op for informationsindsatsen, siger kommunikationskonsulent, Søren Winge. - Hvis det kommer som en overraskelse for nogle, så må vi selvfølgelig kigge på, om der er noget, vi kan gøre anderledes, siger Søren Winge. PBS regner dog ikke med, at det vil udmønte sig i, at PBS fremover vil sende et brev ud til forretningerne. - Det er omfattende og ressourcekrævende at sende et brev ud til 80.000 forretninger for at sige, at nu trækker vi et beløb på deres konto, siger Søren Winge. - Men vi har faktisk allerede en mailservice, man kan melde sig til, og så får man blandt andet sendt en mail, når der trækkes penge. Den service, håber vi, at så mange forretninger som muligt vil være med til, siger Søren Winge. /ritzau/