De store teatre har det svært

Egnsteatrene kan nemmere holde aktivitetsniveauet oppe og publikum i folden.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

"Et juleeventyr" har kørt med en belægningsprocent på 87 på Vendsyssel Teater. Arkivfoto: Henrik Louis

Der er blevet flere ledige pladser rundt omkring på de danske teaterscener. Antallet af solgte teaterbilletter er faldet med 171.000. I den forgangne sæson 2010/2011 blev der solgt 2,6 millioner billetter til teaterforestillinger herhjemme. Det svarer til et fald på seks procent. Det er specielt de store statsstøttede teatre, der mærker tilbagegangen, og allerværst ser det ud i hovedstaden. Aalborg Teater solgte næsten 4000 færre billetter i 10/11-sæsonen end året før. Det er "kun" et fald på 4,5 procent, og det skyldes ikke, at teatret spiller for halvtomme sale, men at man efter et par år med store underskud har været tvunget til at sætte aktivitetsniveauet ned. Og færre produktioner betyder færre tilskuere. - I sæsonen 2009/2010 havde vi 16 egenproduktioner og solgte 92.270 billetter. I sidste sæson havde vi 13 egenproduktioner og 88.292 solgte billetter. Begge års billetsalg svarede stort set til budgettet, forklarer Aalborg Teaters administrationschef Marianne Lund Jespersen. Mens de store teatre med mange egenproduktioner vånder sig, går det bedre for de mindre egnsteatre med færre egenproduktioner og flere gæstespil. Samlet set solgte egnsteatrene 15 procent flere billetter end i sæsonen 2009/2010 og viste også 26 procent flere forestillinger med 24 procent flere opførelser. Susanne Sangill, leder af Himmerlands Teater, kan ikke på stående fod redegøre for antallet af solgte billetter, men er overbevist om, at teatret ligger lunt i svinget. - Vi har lige afsluttet vores juleforestilling, "Gøngehøvdingen", som traditionelt er årets bedst sælgende, og her har vi kunnet mærke, at salget til virksomheder er faldet, men til gengæld er løssalget steget, så belægningsprocenten har været som forventet. Derudover har vi øget antallet af gæstespil, og de har stort set været udsolgt. Det kan ikke nytte noget, at vi går i dvale. Der skal være tilbud hele tiden, ellers risikerer vi at forsvinde ud af folks bevidsthed, siger Susanne Sangill.