De tager skridtet

Ansatte i Forsyningsvirksomhederne dyster om at tage flest skridt som led i sundhedsuge

Man kan ikke få både i pose og sæk, og så reg­ne med, hel­bre­det hol­der uden ænd­rin­ger i livs­sti­len. Fri­vil­li­ge fra For­sy­nings­virk­som­he­der­ne går nu for­rest for at sæt­te spot på mænds sund­hed. Ar­kiv­fo­to: Tor­ben Hansen

Man kan ikke få både i pose og sæk, og så reg­ne med, hel­bre­det hol­der uden ænd­rin­ger i livs­sti­len. Fri­vil­li­ge fra For­sy­nings­virk­som­he­der­ne går nu for­rest for at sæt­te spot på mænds sund­hed. Ar­kiv­fo­to: Tor­ben Hansen

Mænd går sjældnere og senere til lægen end kvinder, mange er ofte underbehandlede, og det gælder om at påvirke dem på arbejdspladsen, så mændene ikke føler, de er patienter. Sådan lyder hovedbudskabet i den internationale kampagneuge Mens Health Week 9.-15. juni, hvor Aalborg Kommune spiller med som den eneste kommunale arrangør i den danske udgave. Forvaltningen for sundhed og bæredygtig udvikling inviterer de ansatte i forsyningsvirksomhederne til en skridttæller-konkurrence med start i ugen op til kampagnen. - Vi skal tage mindst 10.000 skridt om dagen svarende til 30 minutters fysisk aktivitet for at holde kroppen ved lige, påpeger Aalborg Kommunes koordinator for kampagnen "Mænds sundhed og arbejdspladsen", Mette Borup Krogh. Mænd lever i snit kortere tid end kvinder, særlige mandesygdomme som prostata- og testikelkræft breder sig i øjeblikket, og det er sjette år i træk den danske hovedarrangør, Selskab for Mænds Sundhed, sætter spot på det testosterone køns problemer med helbredet og mangelen på vilje til at gøre noget ved det. - De ansatte i Forsyningsvirksomhederne er jo rigtige mænd, så det handler om, vi ikke ryger ud i noget kvindeagtigt noget for at få dem til at tage skridttælleren på, bemærker tovholder Mette Borup Krogh fra forvaltningen for sundhed og bæredygtig udvikling. Tirsdag 10. juni afslører arrangøren den ihærdige vinder af præmiekonkurrencen om flest skridt, en diætist fortæller omkring 60 ansatte fra Forsyningsvirksomhedernes arbejdsmiljøgruppe om sunde madpakker for mænd, mens medarbejdere fra Hasserishave måler kulilte, fedt, og tester kondien. Dagen efter står menuen på en temadag om mænd og sundhed for frontpersonale "i marken", der ofte støder på målgruppen ¿ fra socialrådgivere og sundhedsplejersker til social- og sundhedsassistenter og hjemmehjælpere.