Børnepasning

De taler godt med børnene

I Børnehuset Søholm taler de ansatte meget med børnene. På fredag skal de lære endnu mere.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Christina Foss-Juul har været på flere kurser i ICDP og har lært at vejlede andre i metoden.

På fredag holder Hjørring Kommune en temadag, der drejer sig om arbejdet med udsatte børn i daginstitutioner. En af de daginstitutioner, hvor personalet skynder sig af sted til Idrætscenter Vendsyssel i Vrå for at være med til temadagen, er Børnehuset Søholm. Selvom de gennem mange år har været særligt opmærksomme på udsatte børn, så er de klar til at lære nyt. - Forældrene bakker op om det, så vi kan komme af sted. De er jo interesserede i, at vi får efteruddannelse, siger lederen af Søholm, Hanne Sort Rishøj. Norsk program Siden 1997 har pædagoger og pædagogmedhjælpere i Søholm anvendt et norsk pædagogisk program, som kræver, at pædagogen virkelig involverer sig i barnet. Det hedder ICDP, hvilket står for International Christian Development Program - altså et internationalt børneudviklingsprogram. - For os begyndte det med, at Poul Rask, som var lektor på seminariet dengang, skulle skrive en ph.d. om netop det program, og så mangelede han noget praktisk erfaring. Så blev det implementeret her hos os - blandt andet ved hjælp af video-feedback, fortæller Hanne Sort Rishøj. Hun forklarer, at hun og de øvrige i Søholm definerer udsatte børn som børn, der mangler opmærksomhed. Vi skal så sikre, at de voksne, der e omkring barnet tager ansvar og skaber de optimale betingelser for barnet. - Man kan sige lidt symbolsk, at barnet skal prøve nogle ting, så konstruerer det sig selv. Vi voksne er dem, der bygger stilladset, siger Hanne Sort Rishøj. Hun fortæller og fortæller om programmet, som alle ansatte er utroligt glade for at anvende. Én af dem er pædagog Christina Foss-Juul: - Den her metode bygger på anerkendelse af barnet. At man tror på, hvad det siger, så man kan kommunikere godt med barnet. Man kommenterer altid på det, barnet gør. Altså hvis et barn slår, så er det det man siger ikke er i orden. Man kommenterer ikke på barnets personlighed. Anita Brockholm har gennem en lang periode været pædagogmedhjælper i Søholm, men er stoppet på grund af faldende børnetal. Hun er meget glad for ICDP, som hun tror giver en særlig god stemning i institutionen. Positiv stemning - Der er altid en positiv stemning her i huset. Vi snakker altid positivt med børnene og bruger gode ord i stedet for dårlige. Det smitter af på børnene, så de taler på samme måde. Hvis for eksempel der et barn, der spilder mælk, så er der ingen, der råber op om det, men siger måske bare: Du havde et lille uheld. Anita Brockholm anvender den samme metode overfor sine gene børn. - Selv min mand har taget det til sig, siger hun. Hanne Sort Rishøj siger, at på Søholm bruger såvel børn som voksne den måde at tale til hinanden på. - Vi tænker ikke over det, men engang imellem skal vi huske på det og genopfriske metoden. Men vi plejer at sige, at hvis vi bare anvender ICDP 20 pct. af tiden, så er det godt. Metoden er en god måde at få luet ud i sin kommunikation på. For eksempel siger vi aldrig til et barn: Sæt dig. Men siger: Du må gerne sætte dig ned - og så gør de det, smiler Hanne Sort Rishøj. Hun forklarer, at lærerne på Tårs Skole også har arbejdet med metoden siden slutningen af 90'erne. - Vores mål er, at alle børn bliver set og mødt, for alle har brug for at blive set. Det er vigtigt for børn at være inkluderet og ikke ekskluderet af gruppen. Alle børn kan blive udsatte, hvis de ikke er inkluderet, siger Hanne Sort Rishøj. Personale fra andre institutioner har ofte været i Tårs for at lære om deres måde at arbejde på.