De virtuelle musikmagere

Birthe Nobel Øby
Duo­en Nord­strøm slog i som­me­ren 2006 igen­nem med hit­tet “Ber­lin”. Før la­ve­de de klas­sisk rock­mu­sik i øve­lo­ka­le. I dag bli­ver al de­res mu­sik til på com­pu­te­ren.
Musik 20. marts 2007 05:00

Adem Fajkovic kom oprindelig til Danmark som flygtning fra Eksjugoslavien. Han lærte hurtigt det danske sprog, blev dansk gift og bestemte sig for, at han ville lave musik. Derfor begyndte han at gå til undervisning hos produceren Holger Lagerfeldt og investerede i en computer og et musikprogram. I to år gik han til undervisning og brugte al sin tid på musikken, og efter flere forsøg har han i dag en pladekontrakt med Sony/BMG - og hans første album, som han har lavet i samarbejde med sangerinden N’diaye, kommer på gaden til sommer. Historien om Adem er et billede på en udvikling, der er undervejs i musikbranchen lige nu. I dag er det muligt for alle at lave musik, fordi computere og musikprogrammer er blevet så billige og af så god en kvalitet, at man selv kan skrue et hit sammen på udstyr til nogle få tusinde kroner. DJ og musikanmelder Katrine Ring har en fornemmelse af, at fænomenet er meget udbredt: - For ti år siden var det primært unge fyre, der lavede musik selv. I dag er det folk i alle aldre. Jeg kender én, der spillede rock i sin ungdom og i dag kører taxa. Om aftenen sidder han og laver musik på sin computer. Der er også en del ældre mennesker, der har fået øjnene op for computeren og laver melodier på den. Det er i den grad blevet mainstream, fortæller Katrine Ring. Tendensen åbner op for flere nye talenter, fordi der er bedre muligheder for at få en demo ud i ordentlig kvalitet end tidligere. På den måde er hele processen omkring det at lave elektronisk musik blevet noget, alle kan deltage i. Nemmere og billigere Hjemmesider som Mysmusic.dk, Myspace.com eller Housemusic.dk er bare et udpluk af de sider på nettet, hvor man kan lægge sin musik ud og få andre til at bedømme den. Og mange vælger, ligesom Adem Fajkovic, også at gå til undervisning for at blive endnu bedre til at udnytte deres udstyr optimalt og få gode råd til, hvilke investeringer der er nødvendige. - I de seks år jeg har undervist, har jeg fået flere og flere elever. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at antallet af folk, der laver musik selv, stiger og vil blive ved med det. Det er blevet både nemmere og billigere, og alle har jo en computer i dag, fortæller Holger Lagerfeldt, der ud over at undervise har produceret musik for blandt andre Blå Øjne og S.O.A.P. Når han får nye elever, snakker han med dem om, hvad deres budget og mål er, og finder på den måde frem til, hvilken computer, musikprogram, mikrofon og software de skal købe. Derudover underviser han i elementære og tekniske spørgsmål. Holger Lagerfeldts elever er primært mænd mellem 18 og 35 år, men han har oplevet en stigning i andelen af kvinder, der interesserer sig for at lave musik selv. Derudover ser han flere helt unge mennesker, der prøver kræfter med musikken. Technokometen Mike Sheridan på bare 15 år, der laver al sin musik i forældrenes kælder på Amager, er et eksempel på den tendens. Et frirum En af de store fordele ved at lave musikken derhjemme er, at man kan gøre det alene på alle tider af døgnet og samtidig få feedback fra andre på nettet. - Du kan kopiere musikken selv og dele den med andre. Og så kan du arbejde med musikken på alle tider af døgnet, fordi du ikke er afhængig af at skulle booke et øvelokale. Det bliver et frirum, hvor du ikke hele tiden skal præstere, fordi der ikke nødvendigvis er nogen, der lytter hen over skulderen, siger Katrine Ring. Hun oplever, at det især kan være en fordel for unge kvinder, der er mere generte og tilbageholdende. Men muligheden for at gøre alting selv har også en bagside: - Drenge er oftere en del af et fællesskab. Det kan være en ulempe, hvis man ikke deler musikken med andre og derved får udfordringer, modspil og efterkritik, siger Katrine Ring. I det store hele mener hun dog, at musikbranchen er blevet mere åben, efter at folk er begyndt at lave deres egen musik derhjemme. - Nye kunstnere har lettere ved at komme til end tidligere. Der er flere muligheder og indgange til musikbranchen, og man kan selv skabe sig sine egne kontakter og samarbejdspartnere. Pladeselskaberne er også mere villige til at tage imod folk, der måske kun har lavet to numre, end tidligere. Både teknologien og formidlingsdelen er blevet demokratiseret, forklarer hun. Fordybelse For popduoen Nordstrøm blev opdagelsen af computerens lyksaligheder grundlæggende for deres succes med bandet og hittet “Berlin”, der var en landeplage i sommeren 2006. - Før var vi en del af et klassisk band med fem medlemmer. Vi kørte fast i det med at stå i øvelokale, og når vi skulle leje studie, var det hele bare besværligt. Det blev temmelig stressende til sidst. Så købte vi en computer og et program og begyndte at lave musik i den elektroniske afdeling, hvilket var langt fra der, hvor vi kom fra. Vi sad i to år i vores stue og arbejdede på at finde vores egen lyd, fortæller Lars Malm, der udgør den ene halvdel af Nordstrøm. Han lægger især vægt på, at tid og fordybelse er vigtige elementer, hvis folk skal til at lave musik på computeren. - Man har mulighed for at give musikken tid for at finde ind til kernen af det, man gerne vil lave, siger Lars Malm. Musik for alle Der er delte meninger om, hvad udviklingen vil betyde for pladebranchen. Katrine Ring tror, at pladeselskaberne vil få et problem i takt med udviklingen, fordi afstanden mellem kunstner og publikum er blevet et led kortere på grund af nettet. - Pladebranchen må revurdere deres område og rolle, der er blevet undermineret på grund af den digitale revolution. De er ikke længere inde over den klassiske talentdyrkning, fordi de simpelthen ikke har været dygtige nok, siger Katrine Ring. Holger Lagerfeldt mener derimod, at de nye muligheder har gjort det meget nemmere for pladebranchen, fordi kunstnerne nærmest afleverer helt færdige demoer, og på den måde sparer pladebranchen en masse penge. Lars Malm fra Nordstrøm mener også, at udviklingen har gjort en stor forskel for musikbranchen. - Det fantastiske ved at lave musik på computeren er den demokratisering, der ligger i det. Det er blevet meget nemmere at få noget udgivet, og udviklingen har gjort, at der sker utrolig mange ting i musikbranchen lige nu, fortæller Lars Malm.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...