Retspleje

Demokrati - eller sharia?

Igennem måneder har Asmaa Abdol-Hamid og hendes ønsker om at komme i Folketinget for Enhedslisten foranlediget debat.

I overensstemmelse med dansk tolerance og demokrati forsvares hendes ret til at opstille og eventuelt blive indvalgt for at deltage i ledelse af det danske samfund. Nogle mener, at der føres en hetz imod hende, og at vi skal glæde os over, at vort demokratiske samfund har en sådan tiltrækningskraft, at en ung kvinde med muslimsk tro er en del af dette samfund og endda vil gå aktivt ind i det og yde sit bidrag til den demokratiske proces. Asmaas bidrag til den demokratiske proces vil skulle søges med mikroskop, og man er naiv, hvis man tror, hun kan bidrage med noget som helst. Før Asmaa og andre muslimer kan indgå i nogen form for demokrati, må de offentligt tage fuldstændig afstand fra sharia - også kaldet islamisk lov. Sharia er et lovsystem, som muslimer udleder af Koranen. Systemet ligger så langt fra vestlig og dansk opfattelse, som man kan tænke sig. Sharia opererer med forbrydelser, der er ganske ukendte i dagens Danmark, bl.a. sex før ægteskabet, utroskab, homoseksualitet, indtagelse af alkohol, gudsbespottelse, vantro og frafald fra islam. Alt sammen noget, som vi i Danmark mener tilhører privatlivet. Omvendt giver shariaen ¿rettigheder¿, som i demokratier er uantagelige. Slaveri er således tilladt. Det samme gælder flerkoneri, ligesom der ikke findes nogen kriminel lavalder for sex med piger, hvis man vel at mærke har erhvervet dem på retmæssig vis. Shariaen beskytter også muslimer mod at skulle tåle fornærmelser af profeten Muhammed. Dette straffes som blasfemi, dvs. med døden. Derfor er den aktuelle svenske Muhammed-tegner nu under politibeskyttelse døgnet rundt. Grundlæggende for sharia er det skarpe skel mellem mænd og kvinder, idet kvinderne i realiteten er mandens ejendom og har langt færre rettigheder - ofte grænsende til retsløshed. Kvinder har den halve arveret af mændene. De må som regel ikke færdes alene uden for hjemmet. De er henvist til kønsopdelte skoler, er ofte udelukket fra en række erhverv mv. De er underlagt restriktioner, hvad angår udseende og påklædning. Så uanset hvor demokratisk Asmaa måtte føle sig, signalerer hun sharia med sin påklædning. Det er karakteristisk for sharia, at straffene er meget brutale. Sex før ægteskabet straffes med offentlige piskning; utroskab med stening til døde; tyveri med afhuggelse af hænder eller fødder; gudsbespottelse med halshugning osv. Efter demokratisk og dansk tankegang er shariaens retspleje også helt uantagelig. F.eks. tæller et kvindeligt vidne kun det halve af et mandligt, og der er ingen mulighed for appel, når dommen er faldet. Da sharia hævdes at være indstiftet af Gud selv, er den hævet over almindelig menneskelig fornuft. Den kan ikke diskuteres. Der kan ikke stemmes om den. Den kan ikke ændres. Og den kan aldrig erstattes af menneskeskabte love, som vi kender fra vort demokratiske system. Det er tilmed forbudt at kritisere eller protestere mod sharia-lovene, da noget sådant opfattes som en kritik af Guds klare befalinger. Sharia og demokrati er som olie og vand og kan ikke blandes. Man kan ikke både gå delvis ind for sharia og delvis ind for demokrati. Det er et enten eller. Ethvert nyt medlem af Folketinget skal sværge at overholde Grundloven. Det er derfor også et fuldstændigt logisk krav, at et nyt muslimsk medlem skal afsværge sharia fuldt og helt for at kunne komme i Folketinget. Jeg tør vædde en demokratisk flaske alkohol og en fuldfed dansk flæskesteg på, at Asmaa Abdol-Hamid hverken vil eller kan tage fuldstændig og klar afstand fra sharia. I så fald har hun og ligesindede muslimer intet at bibringe Folketinget, Danmark eller noget andet demokratisk samfund. Vil man have syn for sagn, kan man på Internettet f.eks. bruge søgeordet ¿Stoning¿. Så vil man kunne finde massevis af videooptagelser af kvinder, der bliver stenet til døde. Sharia i praksis. Den sorteste middelalder optaget med mobiltelefoner.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst