Den bedste bil til business

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Fire biler blev valgt ud til finalen. De havde fået flest point og var Audi A4, Mazda6, Skoda Octavia og VW Passat.

Scenen mindede om Cirkus Maximus i antikkens Rom, der i forne tider var rammen om væddeløb, hvor stridsvogne med svedende heste kæmpede om sejren. Godt nok var det Padborg Park i Sønderjylland, der lagde asfalt til, men slaget var ligeså intensivt, da 12 bilmodeller duellerede om at blive årets bedste firmabil. Vognstyrerne var ikke slaver eller frigivne, som i gamle dage, men derimod en flok fuldbefarne sælgere, der hvert år kører titusindvis af kilometer for deres arbejdsgivere. Kåringen var iværksat og eksekveret af fagforeningen, Business Danmark og motorjournalisterne fra denne avis for at give landets professionelle bilister et bedre redskab og en bredere forståelse for deres vigtigste arbejdsredskab, deres bil. Derfor blev der lagt særlig vægt på arbejdsmiljø og ergonomi i bilerne. Noget, som skulle vise sig, at skille fårene fra bukkene, da to arbejdsmiljøkonsulenter fra Crecea blev sat til at gennemgå samtlige biler. - Denne kåring handler om en bil, hvor der lægges vægt på andet end tekniske præstationer og køreegenskaber. Det er positivt og imødekommer mange sælgeres situation i det daglige, nemlig at bilen er en arbejdsplads og fungerer som et eksternt kontor, siger Børge Agerbæk, der er formand for Trafik- og arbejdsmiljøpolitisk Udvalg i Business Danmark. 10 bedst sælgende De 10 bedst sælgende personbiler, indregistreret som firmavogne, blev valgt ud, sammen med to outsidere. Det betød, at feltet af biler spændte fra mindre vogne som Ford Focus, Peugeot 307 og den nye Honda Civic, til de mere klassiske konsulentcontainere: Citroën C5, Ford Mondeo, Peugeot 407, Toyota Avensis og femtehjulet, Hyundai Sonata. I første omgang pegede barometeret dog i retning af modeller som Skoda Octavia og VW Passat. De scorede højt hos sælgerne, der var vilde med den kraftige 2,0 dieselmotor, der trækker som en okse, samtidig med, at den kører langt på literen. Begge modeller røg direkte i finalen, sammen med Audi A4, der var drømmebilen hos mange og Mazda6, som virkede som et frisk pust med sit flotte udstyr og spændstige køreegenskaber. Stationcar er optimal I løbet af de to testdage gik snakken. Skoda stillede op med en fem-dørs model, der ikke duer som firmabil. Sælgerne elskede godt nok dens køreegenskaber og kvalitetsfornemmelsen, men bagagerumskanten er alt for høj til, at man kan slæbe en arbejdskuffert hen over den. Selv om det var sælgernes favorit, kunne dens ergonomi ikke godkendes af arbejdsmiljøkonsulenterne. Dermed var dens vinderchancer væk. En stationcar er helt klart at foretrække, mener Tove Pedersen, der er arbejdsmiljøkonsulent ved Crecea. - Læssekanten er lav og hullet er bredt. Biler med et traditionelt bagagerum har en høj kant og man skal nogle gange løfte højt for at få bagagen ned i rummet. Stationcars har også den fordel for sælgeren, at man kan stå i tørvejr under bagklappen, når det regner, og man skal have sine ting ind og ud. Her er det også værd at være opmærksom på, at klappen skal løfte så højt, at man ikke slår hovedet på den, forklarer arbejdsmiljøkonsulent, Tove Pedersen. Passat for dyr Det problem eksisterer ikke i VW Passat Variant, som sælgerne var helt vilde med. Men det var testens klart dyreste model. Med testbilens Highline udstyrspakke, er vognen godt en laber sag, men til 493.000 kroner er den uden for hovedparten af sælgernes økonomiske rækkevidde. Audi A4 deltog i 1,8 T udgaven og det var en model, som sælgerne kunne drømme om i løbet af natten. Men et prisskilt på 424.000 kroner er også i overkanten, med mindre man har en chefstilling. Prisen afgørende Testkørerne skulle tjekke hver bil på ni områder: Indretning, siddeposition, udstyr, sikkerhed, komfort, køreegenskaber, motor, letkørthed og værdi for pengene. Der blev givet karakter for hvert punkt. De fire biler med højeste pointtal blev sammenholdt med arbejdsmiljøkonsulenternes favoritter. Her var der sammenfald mellem to biler, nemlig VW Passat og Mazda6. Og da prisforskellen mellem de to finalister var 177.000 kr. i Mazdaens favør, var valget nemt: Businessbilen 2006 blev Mazda6 2,0 Touring i stationcarversionen. I det hele taget havde jurymedlemmerne svært ved at se bort fra prisen og det var i sidste ende det, der gjorde udslaget og fik Mazda6 til at trække sig ud af dysten som sejrsherre. Ingen anden model byder på et lignende kompromis mellem pris, kvalitet og komfort. Mister Swingking Men japanerens sejr var også resultat af, at efterhånden som testen skred frem, kom der også snit over testkørernes udfoldelser på Padborg Park. Alle bilerne blev kørt lige til den grænse, som banen tillader. Enkelte kørere måtte dog ud at snuse til græsset i de skrappeste sving, men alle kom godt gennem forløbet. Også bilerne. Ikke mindst fordi de alle var udstyret med ESP, der kan redde en truende udskridning. En af de bedst kørende modeller var Mazda6, der både klarer et snævert sving uden at kny, samtidig med, at den er komfortabel på motorvejen. Alt i alt var det testens bedste kompromis mellem fornemme køreegenskaber, fine motorer, god sikkerhed og ikke mindst nogen yderst fornuftige priser. Testbilen var en 2,0 Touring stationcar, der koster 317.131 kr. Ellers fås modellen fra 280.000 kr. for 1,8 benzinmotoren og dieselmotorer med partikelfilter koster fra 349.000 kr.