EMNER

Den dansk forbindelse under Istanbul

Dansker i spidsen for byggeriet af verdens dybeste sænketunnel

KØBENHAVN:Projektet er enormt. Det inkluderer et komplet tunnelsystem med stationer under den tyrkiske storby Istanbul, forbindelsen fortsætter via verdens dybeste sænketunnel under Bosporus Strædet i knap 60 meters dybde og går op igen på den anden side af strædet. I alt 77 kilometer jernbaneforbindelse - heraf de 14 kilometer under jorden. Prisen er ikke mindre enorm: Knap 20 milliarder danske kroner. I spidsen for det hele står danskeren Steen Lykke. Han er projektchef for "The Marmaray Rail Tube Tunnel", som projektet hedder. PCI International er det ene - og førende - af fire rådgivende firmaer på opgaven, og Steen Lykke er øverste chef for teamet. Trods det store ansvar er der ikke nervøsitet at spore hos Steen Lykke. Heller ikke, når Tyrkiets transportminister, Binali Yildrim, er i røret for at høre nyt. I modsætning til Danmark følger de ansvarlige politikere i Tyrkiet nemlig et sådan projekt løbende. - I Danmark "slipper" politikerne i realiteten projektet, når der er vedtaget en anlægslov i Folketinget, men ikke her. Projektet følges løbende af den ansvarlige minister, så den politiske beslutningsproces er så at sige med hele vejen. Og beslutninger skal frem og tilbage gennem mange instanser, før de kan føres ud i livet. Det kan både forsinke og fremskynde ting, fordi der er så mange, der skal involveres, siger Steen Lykke. Han understreger, at han ikke har problemer med arbejdsvilkårene, sådan er de mange steder i verden. Det, han til gengæld har problemer med, er at forstå, at der er så få danske virksomheder i Tyrkiet. - Kommer du til Istanbul, kommer du til en verdensby, hvor alt kan købes og alt kan lade sig gøre. Så de få danske virksomheder i landet må skyldes en misforstået opfattelse af, at religionen styrer alt her i landet, siger projektchefen, der ikke mærker det store til tyrkernes muslimske tilhørsforhold i arbejdsdagen. Alligevel fik han selv religionen tæt på, da han flyttede til Tyrkiet fra Danmark i 2001. - Det første år jeg var her, oplevede jeg, at stort set alle lige pludselig blev pirrelige og rigtig sure. Det undrede mig, men det skyldtes, at Ramadan var startet, så folk gik rundt og blev mere og mere sultne i løbet af dagen. Ingen talte om det, for det er bare en del af hverdagen, men det gik altså ud over humøret, siger Steen Lykke. Dygtige handelsfolk Han karakteriserer tyrkerne som "dygtige handelsfolk", men advarer dog danske firmaer om, at der skal afsættes lidt ekstra tyrkiske lira til "lærepenge", når firmaet flyttes til Tyrkiet. - I Danmark laver man big business med fede, skriftlige kontrakter, mens tyrkerne laver mundtlige aftaler. Og hvis ikke du overholder aftalen, bliver du simpelthen frosset ud af miljøet, siger Steen Lykke, og det er hér, advarslen til de danske virksomheder falder: - Tyrkerne er dygtige handelsfolk, så du må finde dig i at blive snydt i begyndelsen. For hvis tyrkerne kan vælge mellem at snyde en fætter eller en dansk handelsmand, så står danskeren altså først i køen, siger Steen Lykke. Koruption sat i system Samtidig skal en dansk virksomhed også vænne sig til, at der i visse tilfælde skal "smørelse" til, før de sidste papirer går i orden. For selv om korruption er ulovlig i Tyrkiet, så er den udbredt på samme niveau som i det sydlige Europa. - Hvis du i etableringsfasen tropper op med en tolk for at søge arbejds- og opholdstilladelse uden at smøre embedsmændene, så glem det. Du får aldrig de nødvendige tilladelser. Derfor er du nødt til at forholde dig til virkeligheden og smøre systemet, siger Steen Lykke. Det praktiske er så, at man ikke selv behøver gå til embedsmændene med pengene, der findes simpelthen bureauer, der tager sig af den slags. Ellers har han kun ros tilovers for det store land. Derfor bekymrer det heller ikke, at han skal følge det store projekt under Bosporus Strædet til dørs. Opgaven slutter i foråret 2010, når "The Marmaray Rail Tube Tunnel" skal være klar til brug. /ritzau/