Dyr

Den erotiske flagermus

OPERETTE Dresden Statsoperette "Flagermusen" På en ganske statelig og anselig vis åbnede Aalborghallen mandag aften sin sæson, og på lystavlen stod Johann Strauss" navn: Intet kunne jo være festligere! "Flagermusen" er uden tvivl den klassiske operettes højdepunkt, meget wiensk, også noget parisisk, men først og fremmest Johann Strauss fra første til sidste takt og i ordets bedste forstand et underholdningsstykke for enhver. Men efter første akt syntes stemningen en smule usikker. Man var blevet stillet over for en yderst stilfuld dekoration, en række kostbare og korrekte kostumer, adskilligt fint og kløgtigt sammenspil havde frydet øret, man havde oplevet en usædvanlig erotiseret opfattelse af Adele og en Alfred, der spillede rollen helt ud som parodisk flødetenor … og alligevel - alligevel? Gerd Wiemer sang doktor Falkes parti, men hans baryton havde svare problemer med at nå ud over rampen. Mon ikke en og anden gik til pausen med det farlige spørgsmål i sit hjerte: Kommer hele denne historie os egentlig ved? Sangerne fik jo ikke rigtig fat i os? Svaret kom i de to sidste akter: Jo, for Fritz Wendrich har såvel i tekstbearbejdelse som i sin livfulde instruktion lagt afgørende vægt på det erotiske element, som kulminerer i den livsglade overstrømmende galop "Im Feuerstrom der Reben", med den fyrige store vals og "Brüderlein und Schwesterlein"-melodien, der munder ud i et stort elskovshedt bakkanal. I det hele taget er instruktionens sans for humoristiske detaljer og forfriskende nysyn på operetten blandt forestillingens bæredygtige elementer. Dirk Lohr leverede en sjov, livlig og adræt udgave af Eisenstein, og hans tenor stod fint til hans Rosalindes sopran, sunget stilsikkert af Ingeborg Schöpf. Især kom samspillet til fuld udfoldelse i den kostelige hurtige Tik-Tak-polka. Isabelle Ma-Zach sang Adeles parti sikkert hjem fra først til sidst. Endelig leverede Gottfried Neumann en både sjov og underholdende udgave af doktor Blind. Og så var der jo Peter Schrøders udgave af fængselsbetjent Frosch. Den var flintrende morsom og gennemtænkt, om end nogle af vitserne var ubønhørlig genbrug: Skyd tekstforfatteren for endnu engang at bruge Thorsen og Trads, Amdi P. og Brixtofte. Det kan ikke gøres bedre end det, vi så i Cirkusrevyen. Volker M. Plangg dirigerede det solidt akkompagnerende orkester. Og fri os så flere fyrværkerier fra "Hvide Hus". Kanonslagene gik klokkerent ind i Hallen og forstyrrede i længere tid musik og sang omkring tredje akts slutning. Godt gået, at ensemblet kunne gennemføre under slige vilkår. Jens Henneberg kultur@nordjyske.dk Johann Strauss: "Flagermusen" Instruktion: Fritz Wenderich. Scenografi: Sabine Pommerening Dresden Staatsoperette i Aalborghallen mandag.