Bryggerier

Den fjerde højtid i underskuddets tegn

Stærk priskonkurrence findes nu ikke længere kun på det konventionelle ølmarked, konstaterede Thisted Bryghus' formand Ole Sørensen

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Thisted Bryghus' formand, Ole Sørensen, ønsker sig en større opbakning fra de lokale forbrugere. - Det burde være naturligt at vælge de lokale produkter dér, hvor man er. her ses ham med Påskestenøllet, der tæller blandt verdens 10 bedste øl. Foto: Diana Holm Tekst: Carsten Hougaard

En skærpet kamp om ølmarkedet og en stærk priskonkurrence også indenfor specialøl har været årsagen til, at Thisted Bryghus er kommet ud af regnskabsåret 2008 med et underskud på 1,1 mio. kroner. I sin beretning foran de 1400 fremmødte aktionærer i Thy Hallen lørdag aften forklarede bestyrelsesformand Ole Sørensen, Nykøbing, underskuddet med, at bryggeriets forventede omsætningsstigning ikke kom til at holde stik. Godt nok er salget af specialøl gået frem med 1,7 mio. kroner. Og herfra et der et pænt stykke op til de forventede 4,8 mio. kroner. Derudover faldt salget af økologiske øl med 10 pct. og er nu på omtrent samme niveau som i 2007. Ole Sørensen kunne dog glæde sig over, at bryghusets salg af konventionelle øltyper er faldet mindre end for de andre danske bryggerier. På trods af de dystre tal, tegnede formanden dog et lyst billede af Thisted Bryghus' situation. Læs mere i Thisted Dagblad søndag