Den franske bestseller

Siden Peugeot 307 kom frem i 2001, har den været danskernes favorit, når der skal vælges ny bil. Kombinationen af flot design, masser af plads, fransk komfort, god motorkraft og ikke mindst nogle meget fornuftige priser, har gjort det mere end svært, at trække løven ud af buret. Og i denne test er det også tydeligt, at konkurrenterne skal have mere end almindeligt godt kort på hånden for at true bilens status som danskernes favorit. Peugeot har bygget i højden og har forsynet bilen med ekstra små ruder ved A-stolpen. Forruden er dermed rykket helt ud i snuden af bilen. Det giver fordele for rummeligheden i kabinen. Først og fremmest mere plads omkring hovedet og en mere luftig kabine. Især på bagsædet imponeres man over, at der er mange centimeter fra hovedet og op til loftet. Her er også god plads til benene. De ekstra ruder i 307 giver også plusser, når vi kigger på førerens udsyn. I cockpittet er instrumenteringen pæn og nydelig, men bygget i en ringere kvalitet, end de andre biler i feltet. Og raslelyde hører også til dagens uorden. Så går det bedre, når vi skal ud og køre. Franskmændene er nemlig verdensmestre i at sætte jernstænger og fjedre sammen, så bilerne både fjedrer komfortabelt og kører fladt gennem sving. Alligevel er 307 ikke helt så atletisk i bevægelserne, som Citroën C4. Med sine 110 hestekræfter er der mulighed for hurtigt optræk og høj tophastighed på en øde tysk motorvej. Gearskift foregår nemt og ubesværet, men ikke teknisk lækkert, som i testens andre biler. Peugeots stærkeste våben er prisen. Hvis man sikrer dig en kampagnemodel fås 307 med 1,6 motor til 219.990 kroner, oven i det kommer aircondition til 5.000 kroner. Til den pris er eneste konkurrent i virkeligheden teknik-fætter, Citroën C4.