Den grimme ælling

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

på førstesalen er der små arbejdsnicher til studerende. Men det er nemt at lade sig distrahere af den vidunderlige udsigt.

På en skala fra nul til seks stjerner. Hvor mange skal det nye Utzon Center på Aalborg havn så have? Efter en lang rundtur uden for og inden for er arkitekt Peter van Hauen næsten ikke i tvivl: - Det skal i hvert fald have fem. Nej. Det skal have seks stjerner! Der er simpelthen så få skønhedsfejl, og gad vide, om de ikke også vil blive rettet med tiden, så jeg køber det, selv om jeg var skeptiker: Det skal have seks stjerner, siger han: - Jeg har gået en tur her omkring hver onsdag, mens de har bygget det, og har set hvordan det er skredet frem. Da jeg så modellen, tænkte jeg, at det lignede et bornholmsk silderøgeri. Men nu da det står færdig, må jeg erkende, at den grimme ælling er blevet til en flot svane. Og hvis dette er typisk for det kommende byggeri i Aalborg, så går byen en flot fremtid i møde, mener Peter van Hauen, der til daglig driver arkitektfirmaet Thorslund dk. Det er ham, der er NORDJYSKES sagkundskab i denne gennemgang af skidt og godt i Aalborgs nye arkitektoniske vidunder. Vi starter med at gå en tur rundt om huset og se på detaljerne udefra. Her mener arkitekten, at man måske kunne have overvejet at dreje hovedindgangen 90 grader, så den ville vende hen mod slotspladsen i stedet for ud mod kajen. Det ville nemlig ikke have ødelagt muligheden for et fantastisk vue ud over fjorden, men det ville gøre det mere naturligt at komme fra byen og ind i huset. - Men det er svært at sige, hvad der er bedst, når området ikke er færdigt, siger han. Det går nemlig 15 måneder før den nye Nyhavnsgade bliver lagt tilbage i sit gamle spor. Lige nu ledes trafikken forbi Utzon Center kun få meter fra hovedindgangen. Det mest markante ved den nye bygning er tagene. Peter van Hauen bor i Aalborg, men har kontor i Nørresundby, så han kommer over broen næsten hver dag. Ikke et operahus - Tagene er altså flotte fra broen, når solen skinner i dem. Tagene bliver dog mere matte med tiden. Det var oprindeligt meningen, at tagene skulle være af zink, men det blev der ikke råd til. Men dette er også en flot løsning. Det er vellykket, men kommer naturligvis aldrig på højde med operaen i Sydney. Men set udefra, er dette en bygning, Aalborg kan være stolt af. Udvendigt er der også rosende ord til stedets meget flotte tagrender: - Havde man anvendt standard-tagrender, ville det have set fjollet ud. Og der er også anerkendende blikke til gelænderne rundt om i huset. Udvendig finder han dog en lille bitte deltalje, der er kikset: Det er skabene med gasflasker. De er sådan lidt hovsa-agtigt sat op på væggen ud for restauranten. Men det er den gældende, danske lovgivning, der sender flaskerne ud. Og det kunne se ud, som om denne detalje ikke var tænkt ind i byggeriet fra starten af, men er kommet til senere. Ved indgangen nikker Peter van Hauen også anerkende til, at der er arbejdet med tilgængelighed for handicappede. - Kørestolsbrugere er ofte henvist til bagindgangen. Men ikke her. Her får elevatoren lov at stå frit fremme, og så er den oven i købet overdækket. Trinene på trappen godkendes også som behagelige, og de kraftige trædøre beskrives som flotte. I restauranten anerkendes borde og stole. Man sidder godt i de norske stole konstaterer både arkitekt og journalist. Men journalisten må alligevel spørge, om man ikke kunne have brugt en af de mange, danske møbelarkitekter til at lave stolene. Her kommer belæringen fra arkitekten omgående: - Det er helt i Utzons ånd, at man tager stole ind fra Norge. Ellers havde Utzon jo heller ikke været i Australien! Snubletrin I gårdhaven bogstaveligt tagetfalder Peter van Hauen over en lille, kikset detalje: Der er lavet en rampe ned fra udgangen til gårdhaven, hvor kørestole kan køre, men kanten er ikke afmærket godt nok. Svagtseende vil risikere at snuble lige der, fordi de ikke kan se, at der er en niveauforskel på nogle centimeter. Det bør afmærkes. Vi går rundt i centrets store sale. Og hver gang man kommer ind i en ny sal, imponeres man over lofterne. Under de gigantiske tage er der superflotte trækonstruktioner. De minder om gamle træskibe, og de giver en fornemmelse af, at man nærmest bliver suget op under loftet. I en anden sal er ovenlyset designet til at komme ind fra en stribe mindre vinduer, der sender et meget jævnt nordøstligt lys ind i lokalet. Og her er der også lige tid til at beundre de flotte trægulve. De er ikke lavet som sædvanligt med planker på langs. De består i stedet af selve træets profil, således at åreringene vender op ad. Dyrt og flot. Samme træ er anvendt på trappen op til første sal. Men her starter trappen fra et flisegulv. Det gør, at trappen virker meget flottere oppefra - hvor der også er trægulve - end nedefra. Fornemt forvaltet - Det er altså virkeligt flot gennemført, lyder det flere gange fra arkitekten, mens vi går rundt indendøre. - Der er ingen nytænkning som i operahuset. Men det er fantastisk flot håndværk. Og det er flot at se, hvor godt lyset er udnyttet overalt. Der er et meget behageligt lysindfald i alle rum. Her bliver man ikke blændet som i et af de moderne glaspaladser. Arkitekter, entreprenører, håndværkere med flere har simpelthen forvaltet deres opgaver fornemt. - Og så lader det også til, at der hverken er sket overskridelser i tidsplan eller budget. Det er en sjældenhed i et offentligt byggeri, siger Peter van Hauen, som slutter af med at konstatere, at det nye Utzon Center er en værdig pendant til Nordjyllands Kunstmuseum. Centret indvies i dag og er åben for offentligheden fra i morgen.