Den japanske Multipla

Honda FR-V, der lige som Fiats familiebil har tre sæder foran, er mekanisk og køremæssigt bedre end originalen

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Instrumentbordet er ret traditionelt i designet men velindrettet og udført i god plastickvalitet.

Fordobling af salget. Sådan lyder meldingen fra den danske Honda-importør for 2006. Og forståeligt nok har det japanske mærke store salgsmæssige ambitioner. De senere år har det nemlig haft en tilværelse på det danske bilmarkeds skyggeside og har slet ikke kunnet leve op til dets tidligere pæne salgstal herhjemme. Men nu skal der skal gang i salget, siger importøren, der udover flere nye forhandlere - bl. a. Autocentralen på Håndværkervej i Aalborg - også har fået to biltrumfer på hånden: Den ny smarte Civic-model og Multipla-kopien, FRV. Fornem teknik Sidstnævnte, som vi har prøvet i Van-versionen men som vi senere kommer med en test på i seks-personers udgaven, har ikke en forholdsvis så attraktiv pris som Civic'en. Men til gengæld er kopien på en række felter bedre en den italienske original. Honda FR-V, der bygger på Multipla-konceptet med et tredje sæde foran, slår - ikke overraskende Fiat'en i discipliner som teknik og finish. Her lever FR-V op til Hondas mangeårige ry som det japanske svar på BMW. Når det gælder køreegenskaber, sætter FR-V'en også sin europæiske konkurrent på plads. Det meste af undervognen er hentet fra Hondas offroader CR-V men er udover fraværet af firehjulstrækket også på flere andre punkter tilpasset FR-V'en. Det har resulteret i en adræt komapkat Van/MPV, der på samme tid er både inspirerende og sikker i sin opførelse. Man har som fører god føling med hjulene, og den styrer kvikt og præcist - som man forventer af en Honda. To motortyper Bilen er sendt på markedet med to motortyper: En 2,0 benzin og en 2,2 liters turbodiesel. Sidstnævnte lå i testbilen, og det jorde ikke oplevelsen ringere. Den yder 140 heste - og endnu bedre - et moment på hele 340 ved 2000 omdr. Det er et sejtræk, der vil noget. Så overhalinger selv i 6. gear går særdeles tjept. Og der skal også lyde ros til Honda for, at man har valgt en 6. trins gearkasse til bilen. Det giver mindre støj ved motorvejskørsel og trækker flere km ud af dieselolien. Fabrikken opgiver et forbrug på 15,9 km/l ved blandet kørsel - under testen præsterede den 15,1 km/l - egentlig ganske godt bilens form og størrelse samt motorkraft taget i betragtning. Og apropos form - specielt strømlinet er FRV'en jo ikke, men mange vil dog nok mene, at den er betydelig kønnere end Multiplaen - i hvert fald første oplag af den. Mindre skulderplads Men er den så lige så brugsvenlig som italieneren? Svaret er nej. I hvert fald ikke, når det gælder Van-udgaven. Hvordan det forholder sig med den seks personers hvidplade-version, vender vi som nævnt tilbage til. Men hvorfor er den så ikke helt så praktisk? Jo, der er for det for det første ikke så meget fralægningsplads omme foran, og for det andet virker konceptet med tre sæder her ikke så godt som i Multiplaen. Det skyldes især pladsforholdene. Der er mindre benplads - og især mindre skulderplads. Og forklaringen er, at FRV er syv-otte cm smallere end Multiplaen. Til gengæld er japaneren 20 cm længere. Honda-nyheden fås foreløbig i Danmark kun i en udstyrsversion - Excecutive. Og det lever op til navnet. FR-V'en må betegnes som topudstyret - både hvad angår sikkerhed og komfort. Førstnævnte område er tilgode set med bl. a. seks airbags og ESP, på komfort-siden mødes man bl. a. klimaanlæg, el-soltag, sædevarme, regnsensor, ratbetjent radio og fartpilot.