Den lille havfrue - før og nu - ude og hjemme

"H.C. Andersens Den Lille Havfrue"

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Her er en af dem - "Havfrue" (1873) i maleren Elisabeth Jerichau Baumann's tolkning.

Den lille havfrue fra Langelinie skal ud på en stor rejse og endelig bliver hun befriet for at være låst fast, der mellem landjorden og havnen. Hun skal til Shanghai og vises frem i forbindelse med verdensudstillingen Expo 2010. Det er en genial tanke, hvorfor ikke vise hvad vi har og hvorfor ikke vise hele verden, det de alle kender til: Den lille havfrue. Hun er dog meget berejst allerede og findes rundt om i verden så mange steder, som på Victor Borges grav i Greenwich. Men nu rejser den "rigtige" lille havfrue ud i verden og i den anledning er der udgivet en lille fantastisk (og meget billig!) bog der gengiver eventyret om hende og som fortæller om den store virkningshistorie hun har fået i kunstens verden. I sin barndom var H.C. Andersen både fascineret og skrækslagen over at høre om Åmanden, der skulle holde til i Odense. Og som det følsomme barn, han har været, har det sikkert myldret med billeder i hans hoved ved tanken. Og gennem hele sit forfatterskab var H.C. Andersen betaget af fantasifulde skabninger og væsener. Eventyret "Den Lille Havfrue" er fra 1836, som vi kender fra Langelinie i København. Skulpturen blev til virkelighed ved brygger Carl Jakobsens mellemkomst, da han efter at have set balletten om Den lille Havfrue på Det Kongelige Teater med danserinden Ellen Price i titelpartiet, ville give København en gave - og det blev så Edvard Eriksens verdensberømte bronzeskulptur fra 1913. I bogen gengives indledningsvis H.C. Andersens eventyr og en fremstilling om hvornår, hvor og hvorledes eventyret blev til. Og i de følgende kapitler fortæller forfatteren levende om havfruens virkningshistorie. Og det er virkelig en formidling af en vigtig del af vores danske kulturhistorie, der rykker. Bramsen er langt omkring, men der er intet søgt i hans fremstilling. Bogen fortæller kort og oplysende om havfolket gennem tiderne og viser skildringer af havfrue og mænd fra al verdens lande. Og så er der den virkningshistorie som H.C. Andersens eventyr har haft på andre kunstformer, som litteratur, billedkunst, musik, dans og sågar tegnefilm. Og det er virkelig spændende at se, hvorledes forskellige kunstnere som nordjyske Esben Hanefeldt Kristensen og andre illustratorer som Vilhelm Pedersen og Lorenz Frølich har gengivet deres lille havfrue. Også balletten og musikken har givet deres bud, som John Neumeiers fra 2005 og komponister som tjekkiske Dvorak og tyske E.T.A. Hoffmanns opera, hvor librettoen var inspireret af Andersens eventyr. Også musicalen på Københavns Havn af Bent Sørensen og Peter Asmussen fra 2005 er nævnt. Det mest spændende afsnit er om de forskellige billedkunstneres arbejder med havfruemotivet. Fra Edvard Eriksen over Anne Marie Carl Nielsen til Bjørn Nørgaard og Suste Bonnen. Her er der virkelig tale om perler i den danske kunsthistorie. Bogen er også omkring Andersens fortælling om "Agnete og Havmanden", der i folkevisen må lide den tort at skulle tage et valg mellem moderrollen for alle børnene på havets bund eller den frie kvindes selvstændige valg. Den rolle har sikkert været noget, der har givet kraftig genlyd i folks bevidsthed dengang - og vel også i dag? - og ikke kun et valg for kvinder, men et valg for det moderne menneske: valget mellem pligten og kærligheden. Eventyret skildrer en splittethed og frustrationer i noget uforløst, som søger sin forløsning i skønheden, der (måske) fører til en glæde og et lykkeligt liv. Et udtryk af det indre sjæleliv er præcis det, kunsten arbejder med, og derfor er og bliver fortællingen om "Den lille Havfrue" en fortælling om menneskelivet, der aldrig hører op. Den skal fortælles videre. Og denne bog fortæller ganske vist - i sagens natur - kun om hvilken spændende og god kunst der er kommet ud af Andersens eventyr, men lur mig om den ikke også kan inspirerer nye kunstnere til at give sig i kast med deres bud på en skildring. Eventyret fortsætter. Troels Laursen kultur@nordjyske.dk Christopher Bo Bramsen: "H.C. Andersens Den Lille Havfrue. Fra eventyr til nationalmonument." 142 sider, 149 kroner Gads Forlag Christopher Bo Bramsen har en lang karriere i den danske udenrigstjeneste og centraladministration bag sig. Hertil kommer et livslangt kærlighedsforhold til kunst, hvilket betyder, at han har bøger om både udenrigspolitiske og kunsthistoriske emner bag sig. Bramsen varetager posten som Danmarks generalkommissær på Verdensudstillingen, EXPO 2010, i Shanghai. Bogen udkommer samtidig på engelsk under titlen: "Hans Christian Andersens The Little Mermaid - from fairy-tale to national monument".