Den magiske fløjte

Iberts solostemme passede perfekt til Claus Ettrup Larsen¿s klangskønne organiske tone. Foto: Lars Pauli
Musik 8. december 2007 05:00

KONCERT Claus Ettrup Larsen & Aalborg Symfoniorkester # # # # ¤ ¤ Iberts charmerende fløjtekoncert lyste op ved torsdagens symfonikoncert med sine lette teksturer og let legende karakter. Claus Ettrup Larsen kender vi som ægte frankofil, og Iberts solostemme ligger perfekt til hans ualmindeligt klangskønne fløjte, organisk, levende og hvis substans er let som luft. Konstellationen Ibert-Larsen kunne med andre ord ikke være bedre, og koncerten blev lykkeligt vellykket. ¿Les offrandes oubliées¿ klang fint i ydersatserne i Messiaens strenge tonesprog med de lange melodier, akkompagneret af hans karakteristiske, farvede akkorder, fængende og smukt. Efter pausen var der imidlertid lagt op til et markant anderledes scenario, og her slog de gode kræfter ikke til. Berlioz¿ ¿Symphonie fantastique¿ var et spektakulært værk for sin tid, som filmsporet til en Hitchcock gyser, komplet med de to hovedpersoner, et dramatisk handlingsforløb og et overspændt psykologisk drama. Men her formåede den unge dirigent, Emmanuel Plasson, ikke at tilføre spillet det ekstra, som kunne få hårene til at rejse sig på hovedet, dramaet blev pakket ind i pænhed og akkuratesse. Som i AaB¿s kamp mod Getafe indfandt dramaet og spændingen sig først til allersidst, men desværre alt for sent til at rette op på slutresultatet. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk { Messiaen, Ibert, Berlioz Aalborg Symfoniorkester dir.: Emmanuel Plasson solist: Claus Ettrup larsen Aalborghallen, torsdag aften

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...