Den nøjsomme tysker

VW Passat 1,9 TDI Bluemotion sætter mange minibiler til vægs, når det gælder brændstofforbrug

Jens Sønderup
Et af elementerne i at gøre Passat Bluemotion så økonomisk som muligt er en mindre sænkning af undervognen, hvis bund er forsynet med en speciel belægning for at gøre den mere vindglat. Foto: Michael Bygballe
Biler 13. november 2011 05:00

Kære Helle Thorning og co. Slap bare af, når I beskyldes for løftebrud. Det er for intet at regne sammenlignet med bilfabrikkernes gyldne løfter til køberne, når det gælder brændstoføkonomi. Stort set ingen lever op til fabrikkernes forbrugstal. Og da slet ikke, hvis man ikke kører ekstremt økonomisk eller meget på motorvej. Sender man f. eks. en af tidens populære minibiler ud på en daglig pendlerstrækning på motorvej med tilladte 130 km/t, lever de små benzinere og dieseler langt fra op til de flotte fabriks-forbrugstal. Endnu et eksempel herpå oplevede jeg forleden. Og pudsigt nok sat i relief af dagens testbil - Passat Blue Motion 1,9 TDI. Ikke blot levede denne økomester fra VW væsentligt bedre op til fabrikkens forbrugsløfte - den satte tilmed minibilen, der tilfældigvis var på test-programmet ugen efter, i skammekrogen med hensyn til tørst. Kørte 19,9 km/l i snit Passat'en kørte testperioden med både bykørsel og masser af motorvejskørsel op til fartgrænserne igennem med imponerende 19,9 km/l i snit. Fabrikken lover et gennemsnitsforbrug til 23,3 km/l. Faktisk samme tal som var opgivet for den efterfølgende mini-testbil med tre cylindret 1,0 benzin på 68 hk. Med stort set samme kørselsmønster og vejr- og temperaturmæssige betingelser bon'ede den lille imidlertid ud med et snit på kun 14,5 km/l. At den så kun koster en tredjedel af Passat'en, ja det er en helt anden sag. At minibilen overhovedet inddrages i testen af Passat'en er blot for at illustrere, hvor langt VW er kommet med at få store mellemklassebiler til at spare på dråberne samt for at påpege, at bilkøberne ikke må forledes til at tro, at de små biler nær så godt lever op til fabrikkernes forbrugstal som de større biler - især ikke når de små motorer sættes under pres ved motorvejs-pendlerkørsel op til 130 km/t. Så bliver de i den grad tørstige. Sej dieselmotor VWs specielle Blue Motion-variant af Passat'en er forsynet med en 1,9 liters 105 hk turbodiesel. Formentlig markedets mest nøjsomme nøjsomme diesel når der samtidig ses på hk-tal og drejningsmoment. Den forholdsvis store bil magter maskinen fint, ikke mindst takket være et moment på 250 Nm tilstede allerede ved 1500 omdr. Det betyder godt sejtræk motorens forholdsvis beskedne størrelse taget i betragtning og i praksis er det lig med ganske kvikke overhalinger selv i 6. gear. Passat Bluemotion's nøjsomhed skyldes dog ikke alene motorkonstruktionen. Den har udover et start&stop system og gearskifteindikator også sænket undervogn med en speciel vindglat bund, en lille aerodynamisk hækspoiler og en mere lukket kølergrill samt specielle dæk med lav rullemodstand. Sammen med den sparsommelige motor går det op i en højere enhed - til gavn ikke blot for forbruget men bestemt også miljøet. CO2-udledningen er ifølge fabrikken så lav som 109 gr/km. Så man kan bestemt også køre økonomisk og miljøvenligt i en stor bil - og samtidig glædes ved Passat'ens super komfort, rummelighed, fine køreegenskaber og høje sikkerhedsniveau. Men herlighederne koster selvfølgelig. Helt præcis 346.398 kr.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...