Den rummelige skole til debat

Samtlige medlemmer af skolebestyrelser i kommunen inviteres til møde

Skolevæsen 18. oktober 2002 08:00

LØGSTØR: Det skal handle om elevernes velfærd, når der på onsdag er møde på Løgstør Rådhus. Samtlige medlemmer af skolebestyrelserne i kommunen er inviteret, og Lice Jørn kommer med for at sætte gang i debatten. Emnet for mødet er rummelighed. - Rummelighed i folkeskolen handler om tre ting: Retten for det enkelte barn til at færdes i et mobbe-frit miljø, at tilbyde kvalificeret specialundervisning og om at gøre plads til de tosprogede elever, forklarer Lice Jørn, som er næstformand for Skole og Samfund i Nordjylland. Mødet er arrangeret af kulturudvalget, som håber på at få flere synspunkter på bordet fra skolebestyrelserne. Lice Jørn understreger, at hvis børnene skal udvikle sig i en folkeskole, hvor rummelighed og respekt for det enkelte menneske er centrale elementer, så skal man starte med de voksne. - Rummelighed starter i høj grad i hjemmet. Det er her, børnene skal lære at respektere andre mennesker, uanset hår- og hudfarve - og intelligens. Men der skal også fokus på lærerværelset: Hvis det psykiske arbejdsmiljø er dårligt blandt lærerne, vil det smitte af på hele stemningen på skolen, og så er det meget vanskeligt at skabe et trygt og mobbe-frit miljø for børnene, slår Lice Jørn fast. Mobning og dårligt psykisk miljø i klassen kan også være et udtryk for, at børnene har svært ved at finde sig selv i en stresset hverdag. Hverdagen i børnehøjde kan være så opsplittet, at selv granvoksne mennesker ville få sved på panden. Der er skole, skolefritidsordning og måske sport eller musikundervisning. For ikke at tale om lektier. Hvis børnene samtidig lærer ét værdisæt det ene sted, et andet det andet og et tredje derhjemme, er det ikke så underligt, at nogle børn har svært ved at finde rundt i spillereglerne. Forsøg med mere sammenhæng mellem skole og skolefritidsordning, kombineret med et tættere samarbejde mellem lærere, pædagoger og forældre, kan løse en stor del af problemerne. - Omkring hver fjerde folkeskoleelev får på et tidspunkt i løbet af deres indskoling specialundervisning. De har altså brug for at få speciel hjælp for at kunne klare sig i hverdagen i de små klasser. Og det på trods af, at vi har indført differentieret undervisning i klasserne - i hvert fald på papiret. At en fjerdedel alligevel ikke klarer sig tyder på, at vi skal til at se alvorligt på de krav, vi stiller til børnene, siger Lice Jørn. Også i Løgstør Kommune fylder specialundervisningen meget i skolernes dagligdag. - Vi har utroligt mange børn, der er i et amtsligt skoletilbud. De foregår ofte udenfor kommunen, men desuden har vi selv specialundervisning på flere af kommunens skoler, fortæller pædagogisk administrativ konsulent i Løgstør Kommune, Else Berntsen. Derfor er det bestemt ingen tilfældighed, at emnet for aftenens debat er "Folkeskolens rummelighed". Men der er endnu en årsag: - Vi har netop i dette skoleår taget hul på rummeligheden som et fælleskommunalt indsatsområde. I september var lærerne samlet til en temadag om emnet, og nu er turen altså kommet til skolebestyrelserne, forklarer Else Berntsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...