Den skønne mellemkrigstid

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Daells Varehus gjorde det muligt at være velklædt og elegant selv om man boede i provinsen.

bøger ”Danske reklamer mellem krigene” # # # # ¤ ¤ Der var engang... Det er en god måde at starte et eventyr på, og sætningen er helt igennem positiv, for den giver nogle associationer, der fortæller om bedre tider. Og uanset hvad, så kan vi jo ikke lade være med at idyllisere de gode gamle dage. Det var dengang der ikke fandtes aids, Saddam Hussein, atomvåben og plejehjem. Da havde vi sommerforkølelse, Kong Christian, garderhusarer og alderdomshjem. Og så havde vi en hel masse ting, som vi ikke har lyst til at tale om lige nu: massiv nedslidning af arbejderne, tuberkulose, fascisme, fattigdom og meget andet. Men det er ikke noget, vi finder i disse billeder. Lige nu ser vi nemlig på reklamebilleder fra dengang reklamen var i sin vorden. Dette er nemlig en bog, der handler om mellemkrigstidens reklamer. Reklamen fik sit egentlige gennembrud i 1890’erne. I starten var reklamer blot billeder eller tegninger af et produkt. Ingen anprisning eller noget. Men omkring 1920 ændrer reklamesproget sig. Fra den rene skildring af produktet, vises der nu en relation mellem bruger og produkt. Tag bare bryllupsbilledet her på siden. Her er den ingen tvivl om budskabet: Parret er nygift. Lykken er i top. Og det, der skal cementere lykken, står foran parret. En dejlig Nilfisk. Her som symbolet på et lykkeligt samliv. Og det er det, der sker med reklamerne i mellemkrigstiden. De ændrer sig. Det gjorde samfundet sandelig også. København ændrede sig fra landsby til storby. Forlystelslivet blev pludseligt interessant. I hvert fald for dem, der havde råd. Kvinderne havde lige fået stemmeret, og sociale reformer gav væsentligt mere frihed. Og også frihed til kulturradikalisme, PH (både som forfatter og designer). Og pludselig blev der plads til mærkevarer. Der blev også plads til en helt ny beskæftigelse for bladtegnere og malere som Valdemar Andersen, Sven Brasch, Axel Nygaard og mange andre. Det var nemlig dem, der nu blev brug for. De havde teknikken, håndelaget, idéerne og øjet til at se, hvad den nye reklamebranche kunne bruge. Og det var ikke foto. Det var ikke præcise, nøgterne, dokumentaristiske billeder. Det var skønmaleriet, der var brug for. For her kunne man vise glæden. Ren, forfalsket glæde. Tag bare reklamen for Daells Varehus. Husets frue har modtaget de nye tekstiler fra postordrefirmaet i København, og om det så er tjenestepigen, så står hun med sin fjerkost og fryder sig på fruens vegne. Høj og lav er lykkelig sammen. Men billederne skildrer også en anden (lykkelig?) fortid. Tag bare reklamen for DSB: Den fortæller, hvordan man sender en banepakke. Men nærlæser man pakken, kan man se, at stud. mag. S. Klink, Regensen i København, sender sit vasketøj hjem. Ikke til mor. Næh, Gudfader bevares. Til far naturligvis hjemme i Jelling. Så kan han give det til mor og til videre forarbejdning. Ja der var så dejligt dengang. Da var der ikke fæle møntvaskerier på hvert et gadehjørne. Da skulle snavsetøjet bare sendes hjem til mor. I denne bog finder vi nogle vidunderlige plakater, og de er med til at give et knivskarpt billede af, hvor dagens reklamer findes. Først - for 115 år siden - skulle vi se varerne. Siden - for 85 år siden - skulle vi se, hvad de kunne bruges til. Men det er i grunden inderligt ligegyldigt i dag. Da sælger varerne værdier og storytelling. Der er for eksempel ikke et øje, der har et Rolex for at vide, hvad klokken er. Det står jo i forvejen på telefonen i lommen. Et Rolex er symbol på overskud, rigdom og aktiv fritid. Og sådan er det med mærkevarer i dag. De er ikke varer. De er mærker. Og mærkerne signalerer tilhørsforhold. Enten at man har det, eller gerne vil opnå det. I praktisk betyder varerne ikke alverden. Dengang i mellemkrigstiden var produktet meget vigtigere. Og derfor blev det idylliseret så kraftigt. Men også pakket ind i den helt rigtige livsstil, og i et vist omfang med et herligt stænk af dekadence og dermed overskud. Det kan man alt sammen forvisse sig om i bogen om danske reklamer mellem krigene, som giver et herligt indblik i en længst svunden tid. Men også et billede, der intet har med virkeligheden at gøre. Men har reklamer nogensinde haft det? Max Melgaardmax.melgaard@nordjyske.dk @Brød.8.note-u-indryk:[ ”Danske reklamer mellem krigene”. Tekst: Lara Juhl Jakobsen og Christia Holm. Redaktion: Kristoffer Flakstad. 176 sider, 349 kroner.Jepsen & Co.