Danmark

Den skulpturelle familiebus

Renault Scenic var en revolution for 20 år siden. I fjerde generation handler det mest om forførende former og rolig videreudvikling af MPV’en som biltype

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

De store 20 tommer hjul er standard på alle Scenic.

DANMARK:Hvem siger, at en stor familiebus skal være småtrist i designet, fordi fokus er på praktiske løsninger? I hvert fald ikke Renault, der til årsskiftet sender fjerde generation af modellen Scenic på gaden.

Bilen har om nogen været trendsætteren i MPV-klassen i de sidste 20 år, og i den nye handler det om formgivningen og følelser i samspil med det praktiske, som den nye bestemt ikke giver køb på.

Normalt er det ikke nødvendigt at bruge mange ord på en mpv’s design, men Scenic og Grand Scenic er anderledes.Her er ganske enkelt en mpv, der ser fantastisk ud fra alle vinkler, dna’et i designet er de store 20’’ hjul som er standard på alle modeller.

Det giver bilen en helt særlig udstråling med et stænk af off-road’er, takket være den store frihøjde.

Desuden svæver taget nærmest på bilen takket være brug af tofarvede detaljer, og uanset om det er en kort eller lang Scenic er udhængene korte for og bag.

Inden årsskiftet

Bilen er på dansk grund i slutningen af året og præcis hvordan de danske specifikationer ser ud, ved vi ikke. Men vi gætter på, at priserne starter ved 230.000-240.000 kr. for en fempersoners Scenic, mens den syvpersoners Grand Scenic vil blive 25.000 kr. dyrere.

Basismotoren er på 1,2 liter og med turbo og enten 115 eller 130 hk, mens dieselprogrammet omhandler 1,5 diesel med 95 eller 110 hk og 1,6 diesel med 130 eller 160 hk.

Høje og smalle

De store dæk er udviklet specielt til bilen og er ganske smalle, idet profilen er 195/55R20.

Det betyder, at dækket i komfortmæssig forstand er som et sæt 17’’, og for Renault betyder en dækstørrelse på alle modeller, at man kan finjustere undervognen ud fra blot en hjulstørrelse.

Skal man kigge på det praktiske, så er bilen blevet lidt bredere og oplevelsen på forsædet er næsten lige så luftig som i Renaults store Espace, som vi under præsentationen kører for at kunne sammenligne.

Større frihøjde

Frihøjden er øget med fire cm og man stiger direkte ind i bilen, frem for at skulle sætte sig lidt ned, som det var tilfældet med den nuværende model.

Det store spørgsmål for den almindelige forbruger omkring Scenic er klart, hvordan den noget specielle dækmontering påvirker bilens komfort.

Traditionelt set har Scenic i de tre foregående generationer været sat op til den let bløde side med komfort som vigtigste prioritet. Vil man have en familie-flytter med lidt sprødhed til chaufføren, må man vælge en af konkurrenterne.

Væk er det bløde

Allerede efter de første få meter i den nye franskmand står det klart, at Scenic er blevet mere fast i undervognen. På visse strækninger af testruten virker den næsten stivbenet over skarpe kanter, men vi kører tidlige udgaver af bilen.

Den slags er bygget, inden en egentlig produktion går i gang, og fabrikkerne foretager typisk justeringer af små detaljer, helt fem til egentlig produktion starter.

Støjdæmpningen virker god og udsynet er godt. Flere gange tænker jeg med gru tilbage til tidligere tiders mpv’er, hvor udsynet skråt frem var hæmmet af kraftige A-stolper.

Fuldt digital

Instrumenteringen er som forventet fuldt digital med en central skærm, hvor alle vigtige funktioner styres.

Til gavn for det funktionelle har Renault dog placeret en stribe rigtige knapper under skærmen, så man kan slå eksempelvis sædevarme til og fra uden at skulle trykke på skærmen og bevæge sig ind i forskellige menuer.

Scenic er naturligvis fuld af praktisk rum til alle familiens dimser, og handskerummet er magen til det, der sidder i Espace.

Det er en hel skuffe, der ved tryk på en knap elektrisk popper ud. Fikst og naturligvis er rummet med køling. Det fungerer glimrende og har plads til mad og en stor flaske vand.

Foruden det smarte rum har bilen en velvoksen boks mellem forsæderne og fire rum under gulvet så totalt er der 63 liters plads til småting.

Detaljer mangler

Ved præsentationen var det annonceret, at testbilerne skulle have automatisk radar cruisecontrol, men testbilerne havde ikke denne funktion.

Mindste benzinmotor bliver med 130 hestekræfter, og den arbejder godt i bilen med tyst gang og tilpas med power fra en omdrejningsvillig motor.

Vi prøver også Grand Scenic med 160 dieselhestekræfter og dobbeltkoblings-automatik.

Hybrid-teknikken er også en del af Scenic-programmet, idet Renault lancerer bilen med 110 hestes diesel og en let hybrid konstruktion.

Systemet benytter et 48 volts batteri, der stiller ekstra 15 Nm til rådighed for chaufføren i visse situationer. Det skulle give en besparelse i Co2 på mellem otte og 10 pct. Systemet er så light, at det ikke kan drive bilen alene på strøm, men blot kobler ind en gang i mellem, når der er let belastning på dieselmotoren. Bag rattet mærker man ikke systemet.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.