EMNER

Den Store Bagedag

Ugedage er ikke længere nok - mærkedagene skyder frem på stribe

I dag er det ikke bare tirsdag. Det er Den Store Bagedag. Det har lige været Smagens Dag, og i sommer var det Kartoflens Dag. Der er gået inflation i mærkedage, og hvert år kommer nye til. - Dagene bygger på en god idé, men man kan sætte spørgsmålstegn ved effekten, når der er så mange forskellige dage, siger kostkoordinator ved Nordjyllands Amt, Lena Therkelsen. Hjemmebagt brød er hendes hjertebarn, og via sit arbejde møder hun ofte familier, der ikke bager. Hun tror heller ikke, de kommer til det efter Den Store Bagedag. - Mange ved slet ikke, hvordan man bager, og jeg tror heller ikke, de kommer til det på grund af denne dag. Det er dem, der alligevel vil bage, som vælger at tage dagen op, spår Lena Therkelsen. Hun mener, det er en ideologisk diskussion, hvorvidt man skal bage sit eget eller købe industriens brød. De seneste år er der dog kommet flere sunde alternativer på markedet. - Industrien læner sig meget op af forskningen og følger på den måde med i udviklingen. Det er positivt, mener Lena Therkelsen. Det er reklamebureauet Just/Kidde, der sammen med en række virksomheder står bag projektet. Kontaktdirektør Lars Møller frygter ikke, at Den Store Bagedag drukner blandt de andre mærkedage. - Det er en dag, hvor hele familien kan være sammen om en proces, og dem har vi ikke mange af, siger Lars Møller og sammenligner dagen med Mors og Fars Dag. - De dage handler om at bruge penge på gaver til en person. Det her handler om en oplevelse for hele familien, siger Lars Møller, der regner med, at dagen bliver en fast tradition på linie med Halloween og Valentins Dag. Idéen har han selv fået for tre år siden, da han lavede en nordisk kampagne for en producent af bageprodukter. - Det er børnefamilierne vi går efter. Bagning kan sagtens konkurrere med Playstation og Cartoon Network, og det giver meget mere nærvær og samvær, mener Lars Møller. Han bakkes op af Lena Therkelsen, der mener bagning er en god pædagogisk oplevelse, som familier sagtens kunne bruge tid på som et alternativ til en tur i Fårup Sommerland. - Det er tankevækkende, at vi skal så langt ud, at der skal køres kampagner. Det burde være lige så naturligt som at tage i svømmehallen, men det bliver i stedet lidt kunstigt, mener Lena Therkelsen.