Den store jernbaneløsning på vej

Politisk enighed om at gå efter den dyre løsning for udskiftning af alle trængende skinner.

Skinnebruddet hvor et IC 3 tog lørdag morgen den 21. februar blev afsporet ved Tommerup mellem Fredericia og Odense. Togtrafikken måtte aflyses på strækningen hele lørdagen.

Skinnebruddet hvor et IC 3 tog lørdag morgen den 21. februar blev afsporet ved Tommerup mellem Fredericia og Odense. Togtrafikken måtte aflyses på strækningen hele lørdagen.

- Vi går efter juletræet med al sin pragt. At bruge ovenstående billede om det danske togsystem, ligger måske mange pendlere fjernt, men ikke desto mindre illustrerer det med Dansk Folkepartis trafikordfører Walter Christoffersens ord, at politikerne på Christiansborg er blevet enige om den store udskiftning af dansk skinnenet og signalsystem. I disse dag er regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale ved at lægge sidste hånd på en forligstekst, som går efter den store dyre løsning, som betyder en reel udskiftning af alle trængende spor til en merpris af 4,1 milliarder kroner oveni de allerede bevilgede 9,2 milliarder kroner. Politikerne støtter sig op ad den rapport, som Banedanmark lagde frem for 14 dage siden. Det betyder, at de mest trafikerede strækninger bliver udskiftet først. Det er primært omkring de store byer, og særligt de belastede netværk omkring hovedstaden. Arbejdet begynder i 2007 og forventes først færdigt i 2014. De nordjyske spor vil blive udskiftet ad to omgange, som det hele tiden har været planen, sandsynligvis i 2009 og i 2012. For snævert Socialdemokraten Rasmus Prehn mener, at det er for snævert udelukkende at se på, hvor trafikken er størst og ikke også gå efter, hvor sporene er ældst. - Mange af de nordjyske spor er så gamle, at de burde blive udskiftet som noget af det første, for eksempel mellem Hobro og Aalborg, for ellers vil vi døje med massive trafikproblemer i mange år endnu på de strækninger, og det synes jeg ikke, man kan være bekendt, siger han. Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard fastholder, at prioriteringen skal være, som Banedanmark anbefaler. - Vi må tage hensyn til, hvor der er flest brugere og dermed mest pres på skinnerne. Det vil også få effekt på hele Danmark, siger han. Politikerne er desuden blevet enige om at udskifte det aldrende signalsystem med et helt nyt, men først efter grundige forberedelser og når teknologien er klar til det, hvilket kan betyde, at det tidligst bliver om ti-tolv år. - Vi er nødt til at sikre, at det foregår på forsvarlig vis, siger den konservative trafikordfører Henriette Kjær, som erkender, at togdriften ikke kommer til at fungere optimalt, ufør signalsystemet også er skiftet. - Men der vil jo alligevel komme meget mere kontinuitet, når de slidte skinner er væk, siger hun. S er med Først skal finansminister Thor Pedersen (V) dog give grønt lys til den dyre løsning og pengene skal findes. Men ender løsningen sådan, som forligsparterne ønsker det, vil Socialdemokraterne højst sandsynligt også tilslutte sig aftalen, tilkendegiver tafikordfører Poul Andersen (S). karin.axelsson@nordjyske.dk